Magisterska pracownia artystyczna - 2 10-6F-MP2
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu.
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwem wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzania wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznawanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrafić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuki, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1.Student posiada wiedzę o malarstwie i warsztacie artysty.
2.Student potrafi opisać zjawiska zachodzące w sztuce współczesnej.
3.Student posługuje się wiedzą dotyczącą technik powstawania dzieł sztuki.
4.Student potrafi scharakteryzować najważniejsze zagadnienia z zakresu sztuki współczesnej.
Umiejętności
1.Student zna proces dochodzenia do rozwiązań formalnych . Proces ten staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji.
2.Student potrafi określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuki, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego.
3. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym.
Kryteria oceniania
Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności doboru środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań, projektów..Zadania indywidualne, ćwiczenia na zadany temat, aktywujące własne metody kreacji.
Nakład pracy studenta.
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia- 35
Przygotowanie się do zajęć, lektury-40
Przygotowanie się do kolokwium- 10
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji-5
5. Inne formy - 5
Literatura
1. „Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku”, Marcin Giżycki
2. „Techniki wielkich mistrzów malarstwa”, Warszawa 1999
3. „ Patrząc” Józef Czapski
4. „Obrazy jak malowane” (2006)
5. „Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuką nowoczesną”. (2007) Maria Anna Potocka
6. „Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000” (2007)
7. „Dzieła Czasy Ludzie” Stanisław Rodziński
8. Wędrówka do źródeł Wiesław Juszczak
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: