Malarstwo 1 10-6F-MA1
Malarstwo, obok grafiki i rzeźby jako jedna z głównych dyscyplin sztuk plastycznych, wprowadzająca w obszary rozważań o sztuce, umiejętnym postrzeganiu i analizowaniu. Próba transmisji myśli i idei w przestrzeń obrazu.
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą o malarstwie, jego bogactwem wynikającym z wielowiekowej tradycji. Program obejmuje też poszerzania wrażliwości plastycznej studentów oraz zapoznawanie ich z zasadniczymi różnicami w zakresie technik malarskich. W rezultacie studenci powinni potrafić twórczo przetransponować myśli, określić zakres własnych możliwości, rozszyfrować strukturę dzieła sztuki, poznać poszczególne etapy konstruowania obrazu - od szkicu do obrazu - określonego jako wynik całego procesu twórczego. Dzięki tym zajęciom proces dochodzenia do poszczególnych rozwiązań formalnych staje się wieloetapowym, różnorodnym doświadczeniem wynikającym z dostosowania warsztatu do płaszczyzny wrażliwości, emocji i chłodnej analizy kompozycji. Studenci podejmują próby twórczego wykorzystania napięć pomiędzy szkicem a dziełem finalnym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat warsztatu malarskiego i technik malarskich.
2. Student ma wiedzę na temat złożonych umiejętności operowania malarskimi środkami wyrazu.
3. Student posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą eksponowania dzieł malarstwa.
Umiejętności:
1. Student potrafi dokonać właściwego doboru malarskich środków wyrazu do realizowanej treści.
2. Student posługuje się szkicem malarskim lub rysunkowym jako etapem pracy nad dziełem.
Kompetencje:
1. Student ma zdolność krytycznej oceny własnych prac pod kątem użycia środków malarskich.
2. Student potrafi publicznie zaprezentować swoje dzieła i podjąć merytoryczną dyskusję na temat własnej pracy.
3. Student potrafi nawiązać kontakt z modelem i właściwie z nim pracować, umiejętnie organizując pozowanie.
Kryteria oceniania
1. Omówienie zagadnienia wynikającego z tematu ćwiczeń.
2. Koncepcyjne szkice malarskie niezbędne do zaznajomienia się z możliwościami kompozycyjnymi i środkami artystycznymi.
3. Dyskusja i analiza szkiców i projektów.
4. Korekty i przeglądy prac powstałych podczas zajęć w pracowni, jak i powstałych poza pracownią.
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia -45
Przygotowanie się do zajęć, lektury-55
Przygotowanie się do kolokwium-15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji-5
Literatura
,,Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku”, Marcin Giżycki
-„Techniki wielkich mistrzów malarstwa”, Warszawa 1999
-„ Patrząc” Józef Czapski
-„Obrazy jak malowane” (2006)
-„Estetyka kontra sztuka. Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze ,,sztuką nowoczesną”. (2007) Maria Anna Potocka
-„Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000” (2007)
- "Weneckie tęsknoty", Warszawa, 2003, Joanna Pollakówna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: