Doktryny artystyczne XX w. - 2 10-6F-DA2
Grupy zagadnieniowe:
1. Wybrane manifesty kierunków i grup art. (wraz z terminologią)
po 1945 r. do współczesności:
a. w Polsce (np.: manifest grupy 55, T. Kantor, Manifest Asambażu, Galeria Foksal - Teoria miejsca, O. Hansen - Forma otwarta; A. Kostałowski, J. Kozłowski - NET manifest, A. Partum - Manifest zwierzęcy, Kwiekulik – sztuka pasożytnicza, sztuka komentarza, sztuka ze złości, manifesty Łodzi Kaliskiej, grupy Luxus, E. Krasiński - niebieska linia, grupa Azorro, Artur Żmijewski - Stosowane sztuki społeczne)
b. na świecie (np. surrealizm i neosurrealizm, manifesty: Claes Oldenburg, Andy Warhol i Valerie Solanas, Yves Klein, nowy realizm, George Maciunas i Fluxus, Gilbert & George, Ad Reinhardt, Gustav Metzger, Donna Haraway, Morehshin Allahyari & Daniel Rourke, Martine Syms, Tania Bruguera, Aaron Swartz i Guerilla Girls Manifesto)
2. Wybrane teorie, konteksty i perspektywy sztuki XX i pocz. XXI w. (np. materializm, feminizm, psychoanaliza, poststrukturalizm, postmodernizm)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna teoretyczne i historyczne podstawy wybranych kierunków i ugrupowań w sztuce XX w.
2. Student zna cechy odróżniające poszczególne ugrupowania artystyczne.
Umiejętności:
1. Student potrafi podać cechy formalne i stylistyczne odpowiadające doktrynie danego kierunku, ugrupowania, dzieła.
2. Student umie dokonać krytycznej oceny założeń teoretycznych danego ugrupowania, kierunku sztuki XX w.
3. Student dostrzega dziejowy charakter sztuki, przenikania się tradycji i nowoczesności, potrafi dowieść tego przez odwołanie się do wiedzy o doktrynach artystycznych XX w.
Kompetencje:
1. Student potrafi publicznie omawiać wybrane manifesty artystyczne i założenia programowe.
Kryteria oceniania
Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.
- ocena na podstawie: czynnego udziału w zajęciach (w oparciu o znajomość tekstów), omówienie wybranego manifestu, egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie cyklu zajęć ze znajomości zagadnień omówionych na wykładach;
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bogucki J. (1983) Sztuka Polski Ludowej. Warszawa.
Czartoryska U. (1973) Od pop-artu do sztuki konceptualnej. Warszawa.
D’Alleva A.(2008) Metody i teorie historii sztuki. Kraków
Filozofia Warhola od A do B i z powrotem (2005) przeł. Joanna Raczyńska, Wydawnictwo Książkowe Twój Styl. Warszawa
Janicka K. (1985) Surrealizm. Warszawa
Kuryluk Ewa (1983) Hiperrealizm - Nowy realizm. Warszawa.
Truszkowski Jerzy (1999) Sztuka krytyczna w Polsce. Cz. 1. Kwiek.Kulik. KwieKulik 1967-1998. Poznań.
Manifesty na stronach interentowych: Łodź Kaliska, kwiekulik, Claes Oldenburg, Valerie Solanas, Yves Klein, nowy realizm, George Maciunas i Fluxus, Gilbert & George, Ad Reinhardt, Gustav Metzger, Donna Haraway, Morehshin Allahyari & Daniel Rourke, Martine Syms, Tania Bruguera, Aaron Swartz i Guerilla Girls itp.
Np.
https://archive.org/stream/GuerillaOpenAccessManifesto/Goamjuly2008_djvu.txt
https://www.stuckism.com/stuckistmanifesto.html
https://users.wfu.edu/~laugh/painting2/oldenburg.pdf
https://users.wfu.edu/~laugh/painting2/reinhardt.pdf
https://www.taniabruguera.com/cms/files/manifesto_on_artists_rights_-_eng.pdf
Literatura uzupełniająca:
Banasiak J., Zmęczeni rzeczywistością. Rozmowy z artystami, Warszawa 2009
Bóg zazdrości nam pomyłek (grupa artystyczna Łódź Kaliska). Łódź 1998.
Narracje, estetyki, geografie: Fluxus w trzech aktach, Warszawa 2014
Springer F., Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Warszawa 2013
Sztuka świata t. X.
Taborska A., Spiskowcy Wyobraźni. Surrealizm, Gdańsk 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: