Doktryny artystyczne XX w. - 1 10-6F-DA1
TREŚCI:
Wprowadzenie do doktryn artystycznych, rola i różnorodne formuły podbudowy teoretycznej działalności artystycznej ugrupowań i kierunków sztuki XX w., zestawienie głównych manifestów, pisma, terminologia
Założenia i manifesty kierunków, grup art. (wraz z terminologią) do 1939 r.: kubizm, futuryzm, dadaizm, abstrakcjonizm, neoplastycyzm, suprematyzm, konstruktywizm, unizm, Bauhaus, De Stijl, surrealizm, modernizm/awangarda, modernizm w architekturze (Le Corbusier), formizm (Witkacy / Leon Chwistek), piktorializm i „fotografia czysta“
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna teoretyczne i historyczne podstawy wybranych kierunków i ugrupowań w sztuce I poł. XX w.
2. Student zna cechy odróżniające poszczególne ugrupowania artystyczne.
Umiejętności:
1. Student potrafi znaleźć manifesty i programy grup artystycznych.
2. Student na podstawie analizy materiałów źródłowych potrafi rozpoznać i wskazać cechy charakterystyczne wybranych grup.
Kompetencje:
1. Student potrafi publicznie omawiać wybrane manifesty artystyczne i założenia programowe.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Wykład, konwersatorium z pokazem multimedialnym, metoda oglądowa, praca z tekstem źródłowym, dyskusja
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- ocena na podstawie: czynnego udziału w zajęciach (w oparciu o znajomość tekstów), egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie cyklu zajęć ze znajomości manifestów, terminologii, założeń omówionych na wykładach kierunków do 1939 r.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Apollinaire G. (1967) Kubiści. Rozważania estetyczne. Warszawa
Baumgarth C. (1987) Futuryzm. Warszawa.
Chwistek L. (2004) Wybór pism estetycznych. Kraków.
Grabska B., Morawska E. (oprac., 1969) Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Warszawa.
Janicka K. (1973) Surrealizm. Warszawa.
Kandinsky W. (1996) O duchowości w sztuce. Łódź.
Kandinsky W. (1986) Punkt, linia a płaszczyzna. Warszawa.
Kotula A., Krakowski P. (1973) Sztuka abstrakcyjna. Warszawa.
Le Corbusier (2013) Kiedy katedry były białe. Warszawa. (wyd. polskie)
Naylor G. (1988) Bauhaus. Warszawa.
Overy P. (1979) De Stijl. Warszawa.
Pollakówna J. (1972). Formiści. Wrocław.
Porębski M. (1986) Kubizm. Warszawa.
Richter H. (1983) Dadaizm. Warszawa.
Strzemiński Wł. (1928) Unizm w malarstwie
Turowski A. (1979) W kręgu konstruktywizmu. Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Bomanowska M. (2011) 7 rozmów o Katarzynie Kobro. Łódź.
Bułhak J. (1936) Estetyka światła. Wilno.
Bułhak J. (1931) Fotografika. Wilno.
Gropius W. (2014). Pełnia architektury. Kraków.
Kostyrko T. (2006) Formiści polscy a ideologia awangardy, [w:] Wiek awangardy, red. L. Biszczad. Kraków.
Strzemiński Wł. Kobro K., Kompozycja przestrzeni. Obliczanie rytmu czasoprzestrzennego (1930)
Strzemińska N. (1999) Katarzyna Kobro. Warszawa.
Sztuka świata t. IX
Tomkins C. (2001) Duchamp. Biografia. Warszawa.
Witkiewicz S. I. (2003) O czystej Formie i inne pisma o sztuce, oprac. J. Degler. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: