Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia 10-5S-WOF
1. Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
2. Diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna w ksztalceniu specjalnym
3. Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym
4. Sfery rozwoju i funkcjonowania ucznia jako przedmiot diagnozy
5. Standaryzowane i niestandaryzowane metody diagnostyczne w pedagogice specjalnej
6. Warunki diagnostyczne – czynniki zakłócające przebieg procesu diagnstycznego i sposoby ich eliminowania
7. Zasady opisu i interpretacji materiału diagnostycznego
8. Diagnozowanie potencjału poznawczego uczniów
9. Diagnozowanie rozwoju psychoruchowego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
10. Diagnozowanie rozwoju emocjonalnego i funkcjonowania społecznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
11. Diagnozowanie kompetencji językowych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
12. Diagnozowanie specyficznych trudności w uczeniu się
13. Konstruowanie arkuszy obserwacyjnych
14. Analiza i interpretacja orzeczeń i opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PC2_KS_W01, PC2_KS_W05 Zna teoretyczne podstawy wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU)
PC2_KS_W05 Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w WOPFU
PC2_KS_W05 Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych
PC2_KS_W05, PC2_KS_W04 Zna zasady interpretowania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego
PC2_KS_U03 Potrafi opracować arkusze obserwacyjne
PC2_KS_U03 Potrafi interpretować dane diagnostyczne
PC2_KS_U03 Potrafi opracować model diagnozy konkretnego przypadku
PC2_KS_K01 Jest świadomy zasad etycznych obowiązujących w diagnozie
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
Wykład audytoryjny, analiza tekstów, dyskusje, realizacja projektow w grupach
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (15+15h)
Przygotowanie się do zajęć, lektury (15h)
Przygotowanie się do egzaminu (10h)
Inne formy (5h)
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Lektury obowiązkowe:
Cytowska B., Winczura B. (2006). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. [wybrane fragmenty]
Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP.
Gruszczyk-Kolczyńska E. (2005). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia. Warszawa: WSiP.. [wybrane fragmenty]
Marcinkowska, B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.). Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: APS. Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.D., Marcus, L.M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk: SPOA. Witkowski, T. (1988). Metody PAC i PAS w społecznej rewalidacji upośledzonych umysłowo. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MEN. Lektury uzupełniające
Brzeziński, J., Kowalik, S. (1998). Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej (s. 187-364). W: H. Sęk (red.). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
Deptuła M. (1996). Diagnoza i wspomaganie rozwoju społecznego dzieci z klas I-IV. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP. [wybrane fragmenty]
Jarosz, E. Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: wyd. Akademickie "Żak".[wybrane fragmenty]
Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej (tom II, s. 23-94). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: