Profilaktyka społeczna 10-5S-PRS
Wykłady:
1. Omówienie podstawowych pojęć z zakresu profilaktyki społecznej
2. Cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej
3. Wybrane modele, typy profilaktyki
4. Przykłady działań profilaktycznych
5. Klasyfikacja oddziaływań profilaktycznych
6. Proces rozwoju programu profilaktycznego
7. Cechy skutecznego programu profilaktycznego
8. Profilaktyka w społecznościach lokalnych
9. Mankamenty i słabe strony podejmowanych działań profilaktycznych
10. Założenia i standardy profesjonalnej profilaktyki, spełniające wymagania współczesnego społeczeństwa
Ćwiczenia:
1. Omówienie współczesnych tendencji występujących w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży.
2. Omówienie zasad, metod, form i środków pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.
3. Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network.
4. Rodzaje programów profilaktycznych.
5. Struktura projektu profilaktycznego. Cele i zadania projektu profilaktycznego.
6. Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej.
7. Organizacja właściwych działań profilaktycznych.
8. Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Ln: |
Efekty kształcenia
PC2_KK_W02 Rozumie pojęcie profilaktyki społecznej, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej
PC2_KS_W04 Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych
PC2_KS_U02 Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych
PC2_KS_U03 Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych i narzędzia do badań ewaluacyjnych
PC2_KK_K03 Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk pedagogicznych i psychologicznych i potrafi wykorzystywać ten dorobek do projektowania oddziaływań profilaktycznych
Kryteria oceniania
Test pisemny - sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń i wykładów oraz zaleconej literatury uzupełniającej
Opracowanie programu profilaktycznego - sprawdzanie stopnia wykorzystania wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w celu opracowania programów profilaktycznych, stosowania skutecznych i twórczych strategii podczas zespołowego rozwiązywania problemów społecznych
Analiza wybranych programów i projektów profilaktycznych - sprawdzenie, czy student potrafi dokonać krytycznej analizy dostępnych programów i projektów profilaktycznych oraz wskazać kierunki ich ewaluacji
Dyskusja w oparciu o znajomość literatury przedmiotu - sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu profilaktyki społecznej
Literatura
Literatura obowiązkowa
1.Bielecka E. (red.) (2007) Profilaktyka i readaptacja społeczna. Białystok
2.Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole. WSiP, Warszawa
3.Hawkins J. D. (1994) Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Warszawa- Olsztyn
4.Michel M. (2004) Profilaktyka w środowisku lokalnym. w: Urban B.: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Mysłowice
5.Moczydłowska J., Pełszyńska I. Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów
6.Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa
7.Szpringer M. ((2004) Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce
8.Wojcieszek K. A. (2005) Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy
Literatura uzupełniająca
1.Kamińska- Buśko B., Szymańska j. (2005) Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Wyd. CMMP-P, Warszawa
2.Stanik J. (red.) (2007) Problemy profilaktyki oraz interwencji społecznej i prawnej wobec zjawisk para przestępczych i przestępczych. Wyd. TWP, Warszawa
3.Urban B. (1999) Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: