Praca profilaktyczna z dziećmi i młodzieżą 10-5S-PDM
1. Rola i zadania instytucji realizujących programy profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą ze szczególnym uwzględnieniem roli szkoły i pedagoga szkolnego - analiza szkolnych programów profilaktyki
2. Analiza wybranych programów profilaktycznych
3. Konstruowanie scenariuszy zajęć profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży
4. Metodyka konstruowania programów profilaktycznych (cele, dobór metod, treści i środków w zależności od wieku i problemów odbiorców, techniki pracy z grupą, fazy konstruowania)
5. Ocena programu: metody i narzędzia oceny
6. Ewaluacja działań profilaktycznych w szkole: (cele, modele, standardy działań edukacyjnych, struktura procesu ewaluacji)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2018Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
PC2_KS_W01 Opisuje koncepcje teoretyczne, cele, poziomy i strategie oddziaływań profilaktycznych.
PC2_KS_W05 Zna charakterystyczne cechy młodzieży jako specyficznej grupy adresatów oddziaływań profilaktycznych.
Umiejętności
PC2_KS_U02 Potrafi zaprojektować model prostych działań profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży.
Kompetencje społeczne
PC2_KS_K02 Rozumie potrzebę działań profilaktycznych na różnych poziomach oddziaływań.
Kryteria oceniania
Ocena przygotowanego przez studenta autorskiego konspektu zajęć profilaktycznych
Literatura
1. Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,
2. Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls
3. Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.
4. Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska
5. Andrzejewska. A (2007). Magia szklanego ekranu. Zagrożenia płynące z telewizji. Poradnik nauczyciela, wychowawcy, pedagoga. Warszawa: Wydaw. Fraszka Edukacyjna.
6. Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA
7. Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
8. Grudziewska E. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 1
9. Grudziewska E. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin część 2
10. Sawicka, K. (2010) Socjoterapia. Warszawa: Kompendium
11. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: