Metodyka wychowania przedszkolnego dziecka z wadą słuchu 10-5S-MWP1
Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych i rewalidacyjnych dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego.
Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu - wiodąca rola zabawy.
Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo - werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM)
Treści programowe wykład:
1) Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
2) Realizacja celów rewalidacyjnym w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, ogólnodostępnym.
3) Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu.
4) Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu
5) Cela i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych
6) Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo - werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM)
7) Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu
8) Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym
9) Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania.
Treści programowe ćwiczenia:
1. Budowa Programów Wychowania Przedszkolnego i podstawy
programowej, pokaz , omówienie.
2. Organizacja pracy na poziomie wychowania przedszkolnego w
poszczególnych placówkach edukacyjnych.
3. Wady i zalety wychowania przedszkolnego segregacyjnego,
integracyjnego i włączającego.
4. Rodzaje i przykłady ćwiczeń wstępnych oraz innych zajęć
występujących w zajęciach przedszkolnych dla dzieci z wadą
słuchu i ich znaczenie w procesie rewalidacji.
5. Omówienie planu zajęć i konstruowanie przykładowych
konspektów zajęć przedszkolnych z uwzględnieniem tematyki,
celów, metod dydaktycznych, form pracy, środków
dydaktycznych oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się
wraz z opisem przebiegu zajęć , określającym czynności
nauczyciela i dzieci, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań z
zachowaniem właściwych kroków metodycznych
6. Omówienie procesu diagnozy przedszkolnej dziecka z wadą słuchu
- pokaz i analiza przykładowych narzędzi.
7. Obserwacje i prowadzenie zajęć w przedszkolu, zgodnie z
opracowanym konspektem zajęć przedszkolnych wraz z pomocami.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PC2_KS_W01
zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w placówkach specjalnych oraz integracyjnych
PC2_KS_W01
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabo słyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego,
PC2_KS_W01
ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka słabosłyszącego oraz niesłyszącego na poziomie wychowania przedszkolnego
PC2_KS_W01
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej dzieci słabosłyszących i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie, w języku migowym a także warunków dwujęzycznego wychowania
PC2_KS_W04
PC2_KS_W05
zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania
PC2_KS_U02
potrafi analizować zajęcia dydaktyczno-wychowawcze z dziećmi niesłyszącymi i słabosłyszącymi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego, uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w PJM
PC2_KS_U02
potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do zajęć przedszkolnych
PC2_KS_U02
potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz zajęć dydaktyczno - wychowawczych dla dzieci słabosłyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie wychowania przedszkolnego, biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wych. dzieci z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w PJM z dziećmi
PC2_KS_U02
potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno wych. oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących
PC2_KS_U02
potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi słabo słyszącymi/ niesłyszącymi w wybranej placówce przedszkolnej: specjalnej/integracyjnej biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w PJM z dziećmi
PC2_KS_U02
posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
PC2_KK_K01
poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjno-wychowawcze; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych
PC2_KK_K01
podejmuje odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i kreatywnie prowadzić zajęcia z dziećmi z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji
PC2_KS_K02
PC2_KK_K04
przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga
PC2_KK_K04
umie zapewnić opiekę, wychowanie i uczenie się dzieciom z wadą słuchu w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa..
PC2_KS_K02
potrafi zorganizować sytuacje do nabywania przez dzieci z wadą słuchu doświadczeń w rozwiązywaniu konfliktów na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych dzieci
Kryteria oceniania
Przygotowanie przez studenta konspektów zajęć z dziećmi z wada słuchu w przedszkolu, samodzielne prowadzenie zajęć dydaktycznych i rewalidacyjnych , przygotowanie pracy pisemnej
przygotowanie referatu (prezentacji)
Pisemny egzamin
Praktyki zawodowe
Obowiązują praktyki asystencko-pedagogiczne w przedszkolach dla dzieci z wadą słuchu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Bieńkowska K., Czy mogę już iść do szkoły? Diagnoza gotowości
szkolnej dziecka z uszkodzonym narządem słuchu, Wyd. Naukowe
Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, Radom 2012
2. Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego,
Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000
3. Eckert U.Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej,
WSiP,Warszawa 1982.
4. Eckert U. , Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu, Wyd.
APS, Warszawa,2001
5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Kupisiewicz M., dziecięca matematyka.
Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu, WSiP,
Warszawa
6. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej
i wczesnoszkolnej, Wyd. Akademickie "Żak" 2009
7. Program Wychowania Przedszkolnego ABC XXI wieku.
8. Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: