Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych 10-5S-MOR1
WYKŁADY
1.Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań.
Metodyka pracy resocjalizacyjnej w systemie nauk o wychowaniu specjalnym jednostek nieprzystosowanych społecznie. Pojęcie metody i metodyki. Powiązanie metodyki z innymi dyscyplinami naukowymi.
2.Zasady, reguły i dyrektywy postępowania wychowawczego określające metodykę wychowania w zakładach resocjalizacyjnych dla nieletnich. Rodzaje metod i środków oddziaływania resocjalizacyjnego oraz ich charakterystyka
3.Dostosowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech psychicznych wychowanka. Zróżnicowanie „podatności” na resocjalizację ( teoria H.J. Eysencka ). Metody oddziaływań resocjalizacyjnych a cechy osobowości wychowanków. Zróżnicowanie oddziaływań resocjalizacyjnych w świetle typologii Herberta Quaya.
4.Zastosowanie ekonomii punktowej w resocjalizacji. Ogólne zasady stosowania ekonomii punktowej. Organizacyjne formy zastosowania ekonomii punktowej w resocjalizacji. Behawioralne ujęcie programów resocjalizacyjnych.
5.Rola edukacji w resocjalizacji. Miejsce nauczania i szkolenia zawodowego w procesie resocjalizacji jednostek nieprzystosowanych społecznie. Nauczanie w zakładach karnych. Szkoły w zakładach poprawczych. Motywacja więźniów oraz wychowanków do nauki. Przydatność wykształcenia. Funkcje kształcenia osób odbywających karę pozbawienia wolności. Centrum Kształcenia Ustawicznego jako przykład kompleksowej formy nauczania osób odbywających kare pozbawienia wolności.
6.Oddziaływanie przez pracę jako metoda resocjalizacji. Przykłady zastosowania metody (zatrudnianie osób odbywających karę pozbawienia wolności, wychowanków placówek dla nieletnich). Rola i znaczenie pracy w resocjalizacji niedostosowanych społecznie. Możliwości i warunki zatrudniania wychowanka w zakładzie poprawczym, skazanego podczas odbywania kary pozbawienia wolności.
7.Kulturotechnika jako metoda resocjalizacji. Resocjalizująca rola kultury w resocjalizacji. Działalność kulturalno-oświatowa w oddziaływaniach resocjalizacyjnych. Zastosowanie arteterapii w pracy z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie. Resocjalizacyjna rola wychowania fizycznego i sportu w resocjalizacji nieletnich. Muzyka jako element wspierający proces resocjalizacji. Plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji nieletnich.
8.Wykorzystanie psychodramy i socjodramy w resocjalizacji. Pojęcie psychodramy i socjodramy. Analiza procedury socjo- i psycho- dramatycznej. Przebieg zajęć socjo- i psychodramatycznych. Formy, elementy i techniki psychodramy.
Powtórzenie i podsumowanie materiału. Przedstawienie i omówienie zagadnień egzaminacyjnych
ĆWICZENIA
1.Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Analiza systemów stosowanych w resocjalizacji
2.Omówienie zasad funkcjonowania oraz metod pracy w placówkach opiekuńczo -wychowawczych, instytucjach wychowania resocjalizującego.
3.Rola szkoły w zapobieganiu nieprzystosowania społecznego. Współpraca szkoły z instytucjami
4.Mechanizmy resocjalizacji
5.Nagrody i kary w resocjalizacji
6.Najważniejsze metody resocjalizacji, ich podział oraz sposoby wykorzystywania.
7.Dostosowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech wychowanka
8.Metody pracy w środowisku otwartym (case-work, group-work i net-work)
9.Sport, plastyka, muzyka, teatr, wolontariat – metody oddziaływań
10.Socjoterapia i biblioterapia – sposoby oddziaływań
11.Rozpoznanie nieprzystosowania społecznego wychowanków - budowanie diagnozy resocjalizacyjnej - konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji oraz Indywidualnych Planów Edukacyjno-Terapeutycznych
12.Rozpoznanie ważniejszych patologii w rodzinie i sposoby przeciwdziałania im.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
PC2_KS_W01 Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje metodyki pracy resocjalizacyjnej.
PC2_KS_W03 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat systemu wsparcia osób opuszczających placówki resocjalizacyjne.
PC2_KS_W04 Zna sposoby udzielanie wsparcia osobom opuszczającym placówki resocjalizacyjne.
Umiejętności
PC2_KS_U01 Posiada pogłębione umiejętności identyfikowania, przetwarzania i interpretowania informacji z zakresu problemów wychowawczych przy użyciu różnych źródeł i metod pracy.
PC2_KS_U03 Potrafi skonstruować indywidualny program resocjalizacji.
Kompetencje społeczne
PC2_KS_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy.
Kryteria oceniania
1. Egzamin pisemny końcowy (test jednokrotnego wyboru)
2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć
3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć)
4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.
Urban B., Stanik J., M. (red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Naukowe „Novum”, Płock, 2001
Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa 1978.
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. PWN, Warszawa 2006.
Iwanicki H., Stosowanie środków leczniczo-wychowawczych, psychokorekcyjnych i odwykowych wobec osób odbywających karę pozbawienia wolności na podstawie danych CZSW, Zeszyty Naukowe, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie
Zeszyt 13, Seria Pedagogiczna, Numer Serii 7, Warszawa 2015.
Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999.
Iwanicki H., Rola, znaczenie i zadania szkolnictwa przywięziennego. Szkoła Specjalna, Nr 1, 2004.
Iwanicki H., Rola pomocy postpenitencjarnej w readaptacji społecznej osób odbywających karę pozbawienia wolności. [w:] A.
Fidelus (red.) W stronę readaptacji społecznej, NWP, Piotrków Trybunalski.
Sawicka K., (red). Socjoterapia, CMPPP, Warszawa,1988.
Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: