Kształcenie w procesie resocjalizacji 10-5S-KWP1
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną. Dydaktyka ogólna a ortodydaktyka resocjalizująca. Wpływ koncepcji psychologicznych na koncepcje dydaktyczne (wyjaśnienie problematyki tworzenia dydaktycznych teorii, nauki współdziałające z dydaktyką, psychologiczne i filozoficzne uwarunkowania powstawania systemów dydaktycznych, zakres znaczeniowy pojęć – dydaktyka, ortodydaktyka resocjalizacyjna, nauczanie, uczenie się, kształcenie, przedmiot badań dydaktyki, miejsce dydaktyki w systemie nauk o wychowaniu, ortodydaktyka a resocjalizacja).
2. Specyfika celów nauczania w kształceniu niedostosowanych społecznie (cele kształcenia a cele resocjalizacyjne, specyfika stanowienia celów kształcenia w szkole i zakładzie resocjalizacyjnym, konkretyzacja celów kształcenia, taksonomia celów kształcenia).
3. Dobór treści kształcenia w nauczaniu niedostosowanych społecznie (dobór treści kształcenia w szkole i w zakładzie resocjalizacyjnym, analiza programów nauczania realizowanych w szkole i zakładzie poprawczym oraz podręczników szkolnych, dylematy dotyczące doboru treści kształcenia).
4. Specyfika procesu kształcenia w szkołach dla niedostosowanych społecznie
5 . Zasady nauczania w ortodykatyce resocjalizacyjnej
6. Dobór właściwych metod nauczania a skuteczność pracy dydaktycznej w szkole w placówce resocjalizacyjnej
7. Strategie dydaktyczne
8. Lekcja jako główna forma organizacji kształcenia a inne propozycje organizacji kształcenia (próby przezwyciężania systemu klasowo –lekcyjnego, możliwości modyfikowania tego systemu w nauczaniu resocjalizacyjnym).
9. Znaczenie kontroli i oceny osiągnięć ucznia w podnoszeniu efektywności działania pedagogicznego i resocjalizacyjnego, związek między kontrolą a oceną, główne zasady poprawności stosowania kontroli i oceny, specyficzne funkcje kontroli i oceny osiągnięć uczniów w nauczaniu resocjalizującym).
10. Niepowodzenia uczniów w uczeniu się a rola nauczyciela w ich powstawaniu ograniczaniu i przezwyciężaniu (termin niepowodzenia szkolne, przyczyny niepowodzeń szkolnych, skutki niepowodzeń, rola niepowodzeń szkolnych w powstawaniu niedostosowania społecznego).
11. Możliwości i ograniczenia indywidualizacji na lekcji (konieczność uwzględniania właściwości uczniów jako wynik rozumienia psychologicznego kryterium poprawności lekcji, wskazane i wadliwe różnicowanie uczniów w procesie kształcenia, ocena możliwości i ograniczeń indywidualizacji w nauczaniu resocjalizującym).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
PC2_KS_W01 Ma usystematyzowaną terminologię zakresu ortodydaktyki resocjalizacyjnej.
Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i
teoretycznych podstaw pracy dydaktyczno-wychowawczej z niedostosowanymi społecznie.
PC2_KS_W04 Ma pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z procesem nauczania osób niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. A także wiedzę o systemach wsparcia osób niedostosowanych społecznie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie ich specyfikę i procesy w nich zachodzące.
PC2_KS_W02 Zna metodykę pracy edukacyjnej z niedostosowanymi społecznie.
Umiejętności
PC2_KS_U03 Potrafi dokonać diagnozy opóźnienia szkolnego w kontekście prawidłowo realizowanych przez ucznia funkcji społecznych i formalnego postępowania z takim uczniem.
PC2_KS_U02 Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy dydaktyczno-wychowawczej z dzieckiem nieprzystosowanym społecznie w celu analizy złożonych problemów pedagogicznych społecznie i zagrożonego niedostosowaniem społecznym.
Kompetencje społeczne
PC2_KS_K02 Jest wrażliwy na problemy z obszaru patologii szkolnych i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz przeciwdziałania tym patologiom.
Kryteria oceniania
Studenci zobowiązani są do wykonania samodzielnej, kreatywnej pracy - przesłanie prowadzącemu zajęcia drogą mailową konspektu zajęć wychowawczych lub dydaktycznych możliwych do przeprowadzenia w placówce resocjalizacyjnej, których celem będzie zaprezentowanie i zinternalizowanie przez wychowanków szczególnie istotnych wartości ( np. tolerancji, humanizmu, akceptacji innego człowieka, uczciwości) z wykorzystaniem "niestandardowych" twórczych metod pracy z wychowankami
Literatura
Arends R. Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa,
Kruszewski K . /red./, Sztuka nauczania, PWN, Warszawa,
Kupisiewicz, Cz. Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: