Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych 10-5S-KPE1
1) Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
(2) Zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).
(3) Konstruowanie IPET dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:
− analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU),
− zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,
− opracowanie IPET.
Samodzielnie opracowany IPET.
(4) Konstruowanie IPET dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:
− analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU),
− zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,
− opracowanie IPET.
Samodzielnie opracowany IPET.
(5) Zasady konstruowania scenariuszy zajęć rewalidacyjnych.
(6) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:
− sformułowanie celów,
− dobór metod terapeutycznych,
− dobór środków,
− stosowanie zasad .
Samodzielnie opracowany scenariusz.
(7) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:
− sformułowanie celów,
− dobór metod terapeutycznych,
− dobór środków,
− stosowanie zasad.
Samodzielnie opracowany scenariusz.
(8) Ewaluacja IPET:
− cele,
− zasady,
− sposoby.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
PC2_KS_W02 PC2_KS_W04 zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
Umiejętności
PC2_KS_U02 potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny,
PC2_KS_U02 potrafi skonstruować kartę indywidualnych potrzeb ucznia i plan działań wspierających,
PC2_KS_K02 prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac.
Kompetencje społeczne
PC2_KS_K02 potrafi współpracować w grupie realizując zadania,
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
1. Obecność na zajęciach
2. Pozytywnie ocenione prace: samodzielnie opracowany (na podstawie orzeczenia i WOPFU) IPET osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
Literatura
1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(z wyłączeniem rozdziałów: I, II, IV)
2. Marcinkowska, B.(2011). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne- propozycja konstrukcji . W: J. Głodkowska (red.). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.
3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.
4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3.
5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: