Psychopatologia rozwoju 10-5F-PRU
1. Koncepcje normy, zdrowia psychicznego oraz patologii
2. Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży - specyfika
3. Czynniki wpływające na zaburzenia psychiczne w okresie dojrzewania - psychospołeczne i biologiczne (interakcja czynników):
- Teorie systemowe zaburzeń psychicznych
- Koncepcje humanistyczne zaburzeń psychicznych
- Koncepcje poznawcze zaburzeń psychicznych
- Teoria podatności i stresu na przykładzie schizofrenii
4. Psychozy o wczesnym początku. Diagnoza, przebieg i konsekwencje dla psychospołecznego funkcjonowania:
- Diagnozowanie ryzykownego stanu psychicznego
- Schizofrenia, choroba afektywna jedno i dwubiegunowa w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości – trudności w realizacji zadań rozwojowych
- Zaburzenia poznawcze w psychozach a funkcjonowanie psychospołeczne
5. Zaburzenia osobowości – trudności w funkcjonowaniu psychospołecznym
- klasyfikacja zaburzeń osobowości
- używanie substancji psychoaktywnych a uzależnienie
- zachowania agresywne i autoagresywne
6. Zaburzenia okresu późnej dorosłości:
- psychozy endogenne i egzogenne
- łagodne zaburzenia pamięci a choroby otępienne
7. Współczesne metody leczenia i oddziaływań terapeutycznych:
- modelowe ośrodki rehabilitacji socjopsychiatrycznej dla młodzieży
- treningi funkcji poznawczych
- psychiatria środowiskowa
- programy zapobiegania stygmatyzacji i wykluczeniu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
PC2 KS W01 Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje związane z psychopatologią rozwoju osób ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
PC2_KS_W03 Ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę o systemach wsparcia osób ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
PC2_KS_W05 Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji, ich
specjalnych potrzebach oraz o metodach diagnozowania i oceny jakości usług
PC2_KK_W06 Zna i porównuje poznane koncepcje normy, normalności, zdrowia psychicznego oraz
patologii wyodrębniając różnice między nimi
Umiejętności
PC2_KK_U02 Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w
mowie i piśmie, oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych
zagadnień z psychopatologii rozwoju, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki
specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych
PC2_KK_U04 Potrafi rozpoznawać ważną empirycznie przestrzeń badawczą z zakresu psychopatologii
rozwoju, ustalać założenia koncepcyjne badań, prowadzić badania, analizować i interpretować
wyniki, formułować wnioski oraz wskazywać obszary dalszych badań
Kompetencje społeczne
PC2_KK_K04 Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania
zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Omawianie zagadnień teoretycznych, przedstawianie ich za pomocą prezentacji multimedialnych, omawianie przypadków z praktyki klinicznej, filmy dydaktyczne dotyczące problematyki.
Godziny kontaktowe wykład 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 50
Przygotowanie się do egzaminu 75
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
2. Selingman, M., Walker, E., Rosenhan, D. (2003) Psychopatologia. Poznań, wydawnictwo Zysk i S-ka
3. Cytowska, B., Wilczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS
4. Czabała C., Kluczyśka S. (red) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa, PWN rozdziały: II Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych – Sokołowska E., IV poradnictwo psychologiczne w okresie adolescencji – Pawliczuk W.
Literatura uzupełniająca:
1. Remberk B. (2015). Psychozy o wczesnym początku: diagnoza, przebieg i rokowanie. Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii.
2. Czabała C., Kluczyśka S. (red) (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa, PWN rozdział III- Poradnictwo dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
3. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
4. Antonovsky A. (2005), Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
5. Jelonkiewicz I. (2012), Stres a zdrowie młodzieży. Studia empiryczne i propozycje działań profilaktycznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: