Pedagogika specjalna 10-5F-PES
Treści wykładów:
Pedagogika specjalna jako nauka. Podstawowe pojęcia. Teoretyczne podstawy pedagogiki specjalnej. Przedmiot i zakres pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Opieka nad osobami z niepełnosprawnością od starożytności do współczesności.
Idee humanistyczne w koncepcjach pedagogiki specjalnej. Skala i dynamika niepełnosprawności. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością.
Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych, osób z autyzmem). Podstawy rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
System kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce a potrzeby systemu rehabilitacji osób niepełnosprawnych; pomoc rodzinom osób niepełnosprawnych; wybrane polskie i międzynarodowe organizacje pozarządowe działające w środowiskach osób niepełnosprawnych – porównanie celów i strategii działania;
Idea integracji osób z niepełnosprawnością ze społeczeństwem. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności.
Wybrane zagadnienia z pedagogiki resocjalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego.
Diagnoza i wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju, wyrównywanie szans edukacyjnych z osób niepełnosprawnością.
Współczesne rozwiązania organizacyjne stosowane w opiece specjalnej, kształceniu osób z niepełnosprawnością. Normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością.
Analiza porównawcza i typologia systemów kształcenia specjalnego w Polsce na tle systemów w innych państwach oraz wybranych problemów, dotyczących efektywności wyrównywania szans edukacyjnych.
ĆWICZENIA
1.Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących
2.Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niesłyszących i słabosłyszących
3.Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną
4.Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z autyzmem i zaburzeniami ze spektrum autystycznego
5.Wybrane zagadnienia z pedagogiki resojalizacyjnej i profilaktyki niedostosowania społecznego
6.Wybrane zagadnienia z zakresu pedagogiki osób z trudnościami w uczeniu się z elementami logopedii
8.Wybrane zagadnienia z zakresu pedagogiki terapeutycznej dzieci przewlekle i terminalnie chorych
9.Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
PC2_KK_W02 Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej rozszerzony o terminy stosowane w naukach humanistycznych i społecznych.
PC2_KK_W03 Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi.
PC2_KK_W04 Ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię i podstawy teoretyczne.
PC2_KK_U02 Posiada umiejętność spójnego, precyzyjnego i rozbudowanego wypowiadania się w mowie i piśmie oraz formułowania konstruktywnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z pedagogiki specjalnej, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych
PC2_KK_K03 Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami
Kryteria oceniania
Formy pracy: wykład, studiowanie literatury, praca grupowa
Nakład pracy studenta:
godziny kontaktowe: wykład - 30h. ćwiczenia - 15h.
przygotowanie prezentacji - 30h
poszukiwanie materiałów - 30h.
studiowanie literatury - 30h.
przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia ćwiczeń - 30h.
LICZBA PUNKTÓW ECTS - 6
Literatura
1. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2009.
2. Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003.
3. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 2005.
4. Piekut - Brodzka D., Kuczyńska - Kwapisz J. (red.): Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa 2009
5. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2000.
6. Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1999.
7. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie, Gdańsk 2005.
8. Zawiślak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: