Autorstwo życia a niepełnosprawność 10-5F-AZN
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019L:
TREŚCI WYKŁADÓW: 1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Wprowadzenie w problematykę i ustalenie terminologiczne. Normalizacja jako proces ukierunkowany na rozpatrywanie życia osób z niepełnosprawnością w wymiarach autorskich. Normalizacja jako przeciwieństwo nietolerancji społecznej, napiętnowania, stygmatyzacji i wykluczenia. Teoria piętna i przemiany dotyczące wymiaru i znaczenia piętna społecznego. ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. 3. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, temporalny, funkcjonalny. Analiza terminologii podmiotowość, autonomia, niezależność, samostanowienie, realizacja zadań rozwojowych. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym: 1. Aspekt personalistyczny Podmiotowe doświadczenia osób z niepełnosprawnością; 2. Aspekt temporalny. Realizacja zadań rozwojowych adekwatnych do wieku - przesłane elektronicznie w dniu 17.03.2020 na adres mailowy grup studentów oraz zamieszczone w aplikacji OneDrive 17.03.2020r., dostępne pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EnrB4EA7RjpNgdiMMfdYIFABRh40UsBc_lftIusByJDN4g?e=C1twgc Dodatkowo: artykuł Pągowska, M. (2018). Paradygmat podmiotowości w pedagogice specjalnej – rozważania w kontekście autonomii, samostanowienia i autorskiego życia osób z niepełnosprawnością. W: Joanna Głodkowska, Kasper Sipowicz, Iwona Patejuk-Mazurek (red.), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. W 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS. ISBN 978-83-64953-98-9., dostępny pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EYXSbf981lNDsArflS2dtKQBVLIlXTvWHnakY5IU2xR_ww?e=HVXcHK 4. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: eudajmoniczny - implikacje psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, teroia dobrostanu; pomocowy -teoria wsparcia społecznego. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym: 1. Aspekt eudajmoniczny autorstwa życia osób z niepełnosprawnością; 2. Aspekt pomocowy autorstwa życia osób z niepełnosprawnością - przesłane elektronicznie w dniu 24.03.2020 na adres mailowy grup studentów oraz zamieszczone w aplikacji OneDrive 24.03.2020r., dostępne pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EnrB4EA7RjpNgdiMMfdYIFABRh40UsBc_lftIusByJDN4g?e=C1twgc Dodatkowo filmy z obszaru analizowanej problematyki zamieszczone w aplikacji OneDrive 24.03.2020 r., dostępne pod linkami: "Ja też" - https://apsedupl-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/ETWym5GwtvVFvIv_818QZWIB-zjhnXfsYzGQdp0wpmNj8A?e=eGiN75 oraz "Motyl" - https://apsedupl-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EQwfP-3ICUlAmg9jh7VgeC0Bj-GwTs2bMcH78C291jCDug?e=f32rzN. 5. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym: 1. Aspekt eudajmoniczny autorstwa życia osób z niepełnosprawnością; 2. Aspekt pomocowy autorstwa życia osób z niepełnosprawnością - przesłane elektronicznie w dniu 31.03.2020 na adres mailowy grup studentów oraz zamieszczone w aplikacji OneDrive 31.03.2020r., dostępne pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EnrB4EA7RjpNgdiMMfdYIFABRh40UsBc_lftIusByJDN4g?e=C1twgc Dodatkowo uzupełnieniem wykładu są artykuły: 1. Wlazło, M.(2017). Disability Studies wobec natury postaw dyskryminujących. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 18. ; dostępny pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/ESC-VqrWAwNGvQeoTDynoEkBZ6LoY7lZb2b8JSjf0LzKOA?e=dIby3h 2. Podgórska-Jachnik, D.(2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22/1, 15-33; dostępny pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EZHP_Ti3lXhGqJi8lTKcP6IBVIn-hZM_aDZEyebVIsKmZA?e=RnD9E2 6. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym: 1. Aspekt eudajmoniczny autorstwa życia osób z niepełnosprawnością; 2. Aspekt pomocowy autorstwa życia osób z niepełnosprawnością - przesłane elektronicznie w dniu 07.04.2020 na adres mailowy grup studentów oraz zamieszczone w aplikacji OneDrive 07.04.2020r., dostępne pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EnrB4EA7RjpNgdiMMfdYIFABRh40UsBc_lftIusByJDN4g?e=C1twgc Dodatkowo uzupełnieniem treści wykładu jest artykuł: Zaorska, M.(2017). Strategie podwyższania jakości życia a możliwości uzyskiwania dobrostanu przez osoby z niepełnosprawnością w wymiarze działalności otganizacji pozarządowych Funkcjonujących na rzecz osób niepełnosprawnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, Tom LXX, 2017: 43–55; dostepny pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/Ed-NXJuDmfFEjs0AarSQZn8BHd0WDrRBfvDIn88srRi0bQ?e=guwhfL 7. Egzamin pisemny (test wyboru). Przekaznie linku do egzaminu utworzonego w aplikacji Forms na adresy USOSmail studentów, adresy e-mail grupowe studentów oraz udostępnienie w aplikacji Teams. Przekazanie wyników egzaminów poprzez aplikację Teams. TREŚCI ĆWICZEŃ: W trakcie zajęć ćwiczeniowych studenci przygotowują projekty podejmujące problematykę wybranych aspektów autorstwa życia osób z niepełnosprawnościami. Treści ćwiczeń: INFORMACJE O ZDALNEJ KONTYNUACJI ĆWICZEŃ: - rozpoznania koncepcji autorstwa własnego życia (16.04, 23.04) |
W cyklu 2019Ln:
1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Ustalenie terminologiczne. Społeczny i medyczny model niepełnosprawności. Implikacje psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Kategoria Innego ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. 2. Normalizacja życia osób z niepełnosprawnością. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, eudajmoniczny, temporalny, funkcjonalny, pomocowy oraz ich interpretacja w świetle teorii personalizmu pedagogicznego, psychologii pozytywnej, teorii optymalnego funkcjonowania, teorii zadań rozwojowych, teorii wsparcia społecznego. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych. Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) przesłana na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 23.03.2020 i 24.03.2020 Ponadto, na prośbę studentów przesłane pliki pdf. z artykułami Głodkowska, J. (2014). Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 91-109. Dostępne pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/personal/enieduziak_aps_edu_pl/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fenieduziak%5Faps%5Fedu%5Fpl%2FDocuments%2FAttachments 3. Studia nad zasobami osobistymi osób z niepełnosprawnością. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego). Kategorie: podmiotowości i potencjału rozwojowego. Rehabilitacja jako proces indywidualnie zróżnicowany, umożliwiający spełnianie zadań rozwojowych od wczesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Jakość przestrzeni rehabilitacyjnej w wyznaczaniu jakości życia osób z niepełnosprawnością. Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) przesłana na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 20.04.2020. Dodatkowo materiały w formacie PDF i Word, jako załączniki do wiadomości; 4. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością. Studia nad wsparciem społecznym osób niepełnosprawnych. Usługi świadczone na rzecz osób z niepełnosprawnością i możliwości ich oceny. Kategorie tożsamości i samostanowienia. Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) oraz link do materiałów uzupełniających przesłane na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 01.05.2020 Dodatkowo bibliografia uzupełniająca Dodatkowe materiały uzupełniające i prezentacja dostępne przez link https://apsedupl-my.sharepoint.com/personal/enieduziak_aps_edu_pl/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fenieduziak%5Faps%5Fedu%5Fpl%2FDocuments%2Frezentacja%204%20artyku%C5%82y%20dodatkowe 5. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności – do zrealizowania (zjazd 9 maja) Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) oraz link do materiałów uzupełniających przesłane na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 12.05.2020. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
PC2_KK_W02 Ma usystematyzowany zasób terminologiczny obejmujący pojęcia: niepełnosprawność, dysfunkcje adaptacji społecznej, zasoby osobowe i społeczne człowieka, trajektoria niepełnosprawności, zadania rozwojowe, koherencja, wsparcie
PC2_KK_W05 Zna teorie psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej. Potrafi wskazać podstawowe założenia poznanych teorii oraz ich implikacje w projektowaniu rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji
PC2_KK_W05 Wymienia filozoficzne, psychologiczne i społeczne koncepcje człowieka i ich odniesienia do teoretycznych podstaw rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji
PC2_KK_W04 Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji oraz o metodach diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług
PC2_KK_W05 Zna teksty źródłowe teoretyczne oraz wyniki przykładowych badań dotyczących procesu rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji oraz podmiotowych i społecznych zasobów osób z niepełnosprawnością oraz umie je zaprezentować
Umiejętności
PC2_KK_U03 Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia proble-mów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych
PC2_KK_U03 Wyjaśnia założenia psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej w kontekście życia osób z grup mniejszościowych, wykluczonych
PC2_KK_U04 Uzasadnia stosowanie paradygmatu jakościowego i założeń fenomenologicznych w badaniach nad zasobami osobistymi niepełnosprawnych
PC2_KK_U02 Wyjaśnia, analizuje i interpretuje trajektorie niepełnosprawności na podstawie indywidualnych przypadków
Kompetencje społeczne
PC2_KK_K03 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami pedagogiki specjalnej
PC2_KK_K03 Przejawia wrażliwość na sytuację i problemy życiowe osób z niepełnosprawnością
PC2_KK_K04 Ma świadomość odpowiedzialności za rozwój osób potrzebujących wsparcia oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej
Literatura
W cyklu 2019L:
Literatura obowiązkowa: Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96. (http://www.cns.aps.edu.pl/media/620994/czlowiek_2014_01-23.pdf) Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS. Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106. (http://www.cns.aps.edu.pl/media/678937/czlowiek_2014_03-25.pdf) Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(260, s. 29-43. (https://cnsonline.pl/resources/html/article/details?id=58881&language=pl) Literatura udostępniona w procesie kształcenia na odległość na adres mailowy grupy: 17 marca 2020r. 24 marca 2020r. 31 marca 2020r. Podgórska-Jachnik, D.(2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22/1, 15-33. 07 kwietnia 2020r. Literatura udostępniona w ramach ćwiczeń: |
W cyklu 2019Ln:
Literatura obowiązkowa: Artykuły: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2019L:
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU: Metody kształcenia, w tym metody pracy na odległość: wykład, metoda projektów, dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstami źródłowymi, film poglądowy. Godziny kontaktowe : wykład, ćwiczenia - 30 h ------------------------------------------------------------------------------- |
W cyklu 2019Ln:
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU: Metody kształcenia: wykład, praca z materiałem źródłowym, przentacja multimedialna. Godziny kontaktowe : wykład, 30 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: