Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka 10-4S-WST
Blok 1. Miejsce wychowania technicznego w programach przedszkolnych i szkolnych. Zasady, metody i formy pracy w zakresie wychowania technicznego oraz organizacja warunków pracy dzieci w przedszkolu na zajęciach technicznych. Trudności związane z jego realizacją treści wychowania technicznego.
Blok 2. Miejsce wychowania przez sztukę w programach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Podstawowe idee, funkcja i formy ekspresji, znaczenie i organizacja impresji.
Blok 3. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Realizacja wybranych treści w przedszkolu.
Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę - elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PE2_W20 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu psychologicznych i pedagogicznych podstaw wychowania przez sztukę i technikę, w tym
treści kształcenia i metody rozwijania uzdolnień plastycznych i technicznych u dzieci.
PE2_W19 Orientuje się w publikacjach dotyczących wychowania przez sztukę i technikę.
PE2_W19 Ma uporządkowaną szczegółową wiedzę dotyczącą metod, środków i form organizacyjnych koniecznych w wychowaniu
przez sztukę i technikę.
PE2_U01 Potrafi przewidywać efekty edukacyjne, jakie można osiągnąć poprzez określone działania w tym obszarze.
PE2_U07 Potrafi samodzielnie analizować prace i działność dziecięcą, na tej podstawie wysnuwać wnioski oraz we współpracy z
rodziną dziecka podejmować działania zmierzające do rozwijania jego zdolności lub w razie potrzeby działania terapeutyczne.
PE2_K04 Dysponuje wyczuciem estetycznym i wrażliwością na wychowawcze oddziaływanie sztuk pięknych.
PE2_K06 Interesuje się sprawami techniki na tyle, żeby rozbudzić zainteresowania dziecięce.
Kryteria oceniania
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.
W trakcie zajęć planowana jest praca własna studenta w formie - przygotowania prezentacji, zapoznania się z literaturą. Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP),
2. Wybrana publikacja dotycząca wychowania przez sztukę
Literatura uzupełniająca - dostępne on-line
1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna małych dzieci, Edukacja-Technika-Informatyka, 2(28)/2019, s. 110-115
Dostęp: dzieciecafizyka.pl/wp-content/uploads/2020/01/15-jelinek-edukacja.pdf
2. Jelinek J.A., Wprowadzenie do elektryczności w szkole, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3/2017, s. 61-68.
Dostęp: http://ebis.ibe.edu.pl/index.php?d=numery&rok=2017&nr=3
3. Broda Paweł (2003) Metody i formy kształcenia kultury technicznej u dzieci przedszkolnych: wprowadzenie do problemu, Nauczyciel i Szkoła 3-4 (20-21), s. 259-266.
Dostęp: bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)-s259-266/Nauczyciel_i_Szkola-r2003-t3_4_(20_21)-s259-266.pdf
4. Broda Paweł (2010) Możliwości rozwijania zainteresowań i kształtowania pojęć technicznych u dzieci przedszkolnych, Nauczyciel i Szkoła 1-2 (46-47), s. 157-169.
Dostęp: bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)-s157-169/Nauczyciel_i_Szkola-r2010-t1_2_(46_47)-s157-169.pdf
5. Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie
Dostęp: https://fbc.pionier.net.pl/details/nnhf4Tx
6. Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku, ISBN 978-83-929881-1-3
Dostęp: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwi-gLX256foAhXClYsKHTg8CQcQFjAAegQIBRAB&url=http%3A%2F%2Fwww.pedagogika.us.edu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F01%2FEdukacja_techniczna.pdf&usg=AOvVaw0E2R8q5zIAiVRQIjlsqpjf
Literatura uzupełniająca - publikacje
1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.
2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.
4. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;
5. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;
6. Lam W. (1960), Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Warszawa, Nasza Księgarnia
7. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;
8. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.
9. Szuman S., O Sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa 1975
10. Wojnar I., Wychowanie przez sztukę, PZWS, Warszawa, 1965
11. Natorff A., Wasiluk K. (1990) Wychowanie plastyczne w przedszkolu, Warszawa, WSiP
12. Popek S. (red.) (1984): Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Warszawa, WSiP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: