Podstawy pedagogiki korekcyjnej 10-4S-POK
METODY KSZTAŁCENIA
Zajęcia prowadzone metodami podającymi – wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi, metodami aktywizującymi – dyskusja dydaktyczna oraz metodami problemowymi, metodami opartymi na działalności praktycznej – analiza opinii i orzeczeń.
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykłady 15 h
Pedagogika korekcyjna – wprowadzenie do problematyki. Podstawy pracy korekcyjnej. Metodyka pracy korekcyjnej w terapii pedagogicznej.3h
Planowanie i programowanie usprawniania percepcji słuchowej. 3h
Zaburzenia analizatora wzrokowego, orientacji przestrzennej oraz lateralizacji przyczyną niepowodzeń szkolnych.3h
Specyfika dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym nadpobudliwych psychoruchowo, z pogranicza normy, upośledzone umysłowo oraz z autyzmem.3h
Wzorzec terapeuty. Specyficzne truności w uczeniu się matematyki oraz czytania i pisania.3h
Ćwiczenia 15h
Ćwiczenia korekcyjne dla dzieci z zaburzeniami percepcyjno-motorycznymi (wzroku, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, precepcji słuchowej, funkcji motorycznych w tym narządu mowy, integracji percepcyjno-motorycznych); usprawnianie funkcji językowych, pamięci i uwagi; ćwiczenia korekcyjne z zakresu doskonalenia umiejętności pisania i czytania oraz ćwiczenia relaksujące.
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 20
Przygotowanie się do egzaminu 25
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5
Inne formy 0
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PE2_W15 ma pogłębioną widzę o nauczycielach i nauczycielach-specjalistach, jako realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej
PE2_W18 ma szczegółową wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych dotyczących wczesnej edukacji w tym wczesnej edukacji uczniów ze
specjalnymi potrzebami
PE_2W19 ma szczegółową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie wczesnej edukacji
PE2_W21 ma szczegółową wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego na etapie wczesnej edukacji
PE2_U04 potrafi wykorzystując różne ujęcia teoretyczne poprawnie i skutecznie wypowiadać się w mowie i piśmie, potrafi konstruować rozbudowane, ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej
PE2_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii popartych rozbudowaną argumentacją teoretyczną z zakresu edukacji wczesnoszkolnej
PE2_K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki i budowania warsztatu pracy pedagoga
Kryteria oceniania
Wiedza
Egzamin pisemny erudycyjno-problemowy.
Ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć.
Ocena koncepcji projektów praktycznych i działań pedagogicznych.
Umiejętności
Egzamin pisemny erudycyjno-problemowy.
Ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć.
Ocena koncepcji projektów praktycznych i działań pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
Egzamin pisemny erudycyjno-problemowy.
Ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć.
Ocena koncepcji projektów praktycznych i działań pedagogicznych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bogdanowicz M., Integracja precepcyjno-motoryczna. Terapia – diagnoza – terapia, Warszawa 2000.
Czajkowska I, Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989
Dąborwska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole 2012.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.
Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2011.
Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.
Skorek E.M., Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, Kraków 2010.
Turewicz W. (red.), Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w klasach I-III, Zielona Góra 2002.
Literatura uzupełniająca:
Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli, Gdańsk 2003.
Byers R., Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: pracowanie metodyczne dla nauczycieli, Warszawa 2002
Górniewicz E, Krause A., Od tradycjonalizmu do ponowoczesności: dyskursy pedagogiki specjalnej, Olsztyn 2002
Klus-Stańska D, Szczepska-Putkowska M. (red)., Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009
Kozłowska A. (red. nauk.), Dylematy współczesnego wychowania i edukacji, Kraków 2007
Rejniak Z., Stryjewska D., Ćwiczenia graficzne ułatwiające pisanie liter, Kielce 2002.
Sekułowicz A. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005
Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz 2001.
Smoleńska A., Planowanie pracy korekcyjno-wywórwnawczej z dziećmi mającymi wybiórcze trudności w nauce czytania i pisania, Kraków 1975.
Sosin I. (red.), Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: