Konstruowanie programów wychowania przedszkolnego, poziom zaawansowany 10-4S-KPW1
Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:
- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.
- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.
- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.
- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.
- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,
- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PE2_W18 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu psychologicznych i pedagogicznych podstaw rozwoju umysłowego dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole.
PE2_W19 Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, rozumie sens ciągłości edukacyjnej i wie, w jaki sposób konkretyzuje się zalecenia zawarte w tych dokumentach.
PE2_W20 Umie dokonać analizy krytycznej programów autorskich dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej.
PE2_U02 Potrafi modyfikować istniejące programy do potrzeb i możliwości konkretnej placówki wychowania przedszkolnego.
PE2_K02 Dysponuje twórczą i krytyczną postawą, nie boi się nowych rozwiązań pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie:
-wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.
-skonstruowanie autorskiego programu wychowania przedszkolnego na zajęciach.
Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.
W ramach zajęć realizowane są hospitacje w placówkach wychowania przedszkolnego celem zapoznania się z realizowanymi programami wychowania przedszkolnego oraz pakietami edukacyjnymi.
Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej. Praca zdalna przebiega za pomocą:
- konsultacji mailowych (za pomocą adresu mailowego: agnieszka.gastol@wp.pl oraz agastol@aps.edu.pl), telefonicznych oraz za pośrednictwem Facebooka ze starostą grupy oraz wszystkimi studentami indywidualnie celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji),
- przesyłania na adres grupowy prezentacji obejmujących swoim zakresem materiał wyszczególniony w treściach kształcenia.
ZALICZENIE PRZEDMIOTU odbywa się na podstawie oceny przesłanych przez Studentów materiałów w wyznaczonym czasie.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.
Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).
Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.
Literatura uzupełniająca:
Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa:
ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.
W ramach PRACY ZDALNEJ studenci otrzymują wybrane materiały drogą mailową.
Źródła internetowe:
Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf
Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html#
Krótki poradnik https://edurada.pl/artykuly/jak-skonstruowac-program-nauczania-krotki-poradnik/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: