Diagnoza i wspomaganie dziecka z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania 10-4S-DTC
Pojęcie diagnozy pedagogicznej. Rozwój językowy dziecka w wieku wczesnoszkolnym – czynniki determinujące rozwój, przyczyny i objawy zaburzeń w rozwoju umiejętności i sprawności językowych. Sposoby i narzędzia diagnozowania umiejętności językowych – przegląd narzędzi diagnostycznych. Trudności w czytaniu i pisaniu (specyficzne i niespecyficzne) – przyczyny i objawy. Konstruowanie wniosku diagnostycznego – pułapki diagnostyczne i interpretacyjne. Pojęcie wspomagania rozwoju. Przykłady ćwiczeń w czytaniu i pisaniu. Projektowanie programu terapii pedagogicznej.
Metody wspomagania rozwoju umiejętności językowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, konstruowanie językowych gier dydaktycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PE2_W18 ma szczegółową wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych dotyczących wczesnej edukacji w tym wczesnej edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami
PE2_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się
PE2_U07 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych z obszaru
trudności dzieci w opanowywaniu umiejętności szkolnych
PE2_U13 potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu pedagogiki korekcyjnej
PE2_K02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wczesnej edukacji i pedagogiki korekcyjnej; angażuje się we współpracę w toku rozwiązywania problemów edukacyjnych
PE2_K09 wykazuje wrażliwość na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu)
Nakład pracy studenta
Uczestniczenie w zajęciach 30
Przygotowanie się do zajęć, np. lektura 20
Przygotowanie się do zadań zaliczeniowych 10
Liczba ECTS 2
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bogdanowicz M., Model kompleksowej pomocy osobom z dysleksją rozwojową – ocena stanu aktualnego i propozycje zmian w świetle reformy systemu edukacji, w: Psychologia Wychowawcza. – 1999, nr 3, s. 217–226
Bogdanowicz m., Ryzyko dysleksji : problem i diagnozowanie. - Wyd. 2. - Gdańsk : Harmonia, 2003
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989
Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z. Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1994
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006
Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005
Włoch A., Włoch S., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej
i wczesnoszkolnej. Wybrane problemy i rozwiązania, Warszawa 2009
Literatura uzupełniająca:
Bogdanowicz M., Terapia pedagogiczna. Przewodnik bibliograficzny, Gdańsk 2005
Chapman Weston D., Weston M. Co dzień mądrzejsze; 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka, Warszawa 1998
Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń : Wydaw. A. Marszałek, 1994
Herzyk A., Ledwoch B., Trudności w czytaniu i pisaniu – aspekty neuropsychologiczne : materiały dla nauczycieli metodyków terapii pedagogicznej i psychologów, Lublin, CDN, 1989
Leśniak A., Przyczyny i objawy trudności w pisaniu / Życie Szkoły. – 2002, nr 4, s. 244–248
Malendowicz J., O trudnej sztuce czytania i pisania. – Warszawa : Nasza Księgarnia, 1978
Opolska T., Pokonujemy trudności w czytaniu i pisaniu : przegląd metod pracy korekcyjno-kompensacyjnej, Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, 1997
Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005
Trawińska H., Zabawy rozwijające dla małych dzieci, Warszawa 2006
Włodek-Chronowska J. (red.), Terapia pedagogiczna, Kraków 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: