Współczesne nurty w etyce 10-4F-WNE
1. Specyfika pytań etycznych
2. Czy etyka jest racjonalna?
a) emotywizm - racjonalizm
b) obiektywizm - subiektywizm
3. Jak dyskutować o wyborach etycznych?
4. Altruizm - egoizm, w jakim sensie opozycja ta jest istotna dla myślenia o etyce
5. Efektywny altruizm
6. Sytuacje na granicach biologicznej wytrzymałości człowieka - pytanie o ich wymiar etyczny
7. Aspekty etyczne podziału na naturę i kulturę
8. Współczesne problemy z rozumieniem tego co naturalne i tego co kulturowe; kulltura nową naturą (?)
9. Charakterystyka technicznego sposobu myślenia
10. Na czym polega odpowiedzialność etyczna i jakie są warunki tej odpowiedzialności:
11. Postawy wobec postępu technicznego
12. Eugenika (liberalna?):
13. Problem rynkowego rozstrzygania sporów.
14. Między perfekcjonizmem a byciem w błędzie:
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu przedmiotu student:
PE2_W11
- zna kluczowe dylematy etyczne związane z życiem współczesnych społeczeństw, w tym – z różnymi aspektami kształcenia i wychowania
PE2_W16
- ma pogłębioną wiedzę na temat filozoficznych podstaw refleksji etycznej
- rozumie znaczenie etyki w życiu społecznym, precyzyjnie odróżnia przedmiot i zadania etyki tradycyjnej od etyki współczesnej, zna wybrane nurty współczesnej etyki, w tym etyki stosowanej
UMIEJĘTNOŚCI
PE2_U01
- posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na tematy etyczne, ze szczególnym uwzględnieniem bioetyki i ekoetyki, oraz interpretowania ich w odniesieniu do działalności pedagogicznej
PE2_U04
- wypowiada się w sposób jasny, spójny i precyzyjny na tematy z zakresu etyki współczesnej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE2_K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu etyki, podejmuje krytyczny namysł nad działalnością swoją i innych ludzi oraz ich etycznymi konsekwencjami
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: wykład,
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe: wykład 15
Przygotowanie się do egzaminu 15
Wartość sumaryczna: 30 godzin
Liczba punktów ECTS - 1.
Literatura
Należy wybrać jedną książkę z listy poniżej lub 4 artykuły z elektronicznego półrocznika "Studies in Global Ethics and Global Education" (sgege.aps.edu.pl):
K. A. Appiah, Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych
H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie
H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej
E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności
R. Girard, Sacrum i przemoc
H. Jonas, Zasada odpowiedzialności
A. Leder, Rysa na tafli
R. Legutko, Traktat o wolności
M. Lilla, Bezsilny Bóg. Religia, polityka i nowoczesny zachód.
M. Ossowska, Normy moralne
P. Rosół, Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki
P. Singer, Etyka praktyczna
P. Singer, Życie które możesz ocalić
J. Sowa, K. Wolański, Sport nie istnieje
Ch. Taylor, Etyka autentyczności
M. Walzer, Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości
I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm
B. Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki
A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: