Edukacja zdrowotna 10-4F-EDZ
METODY KSZTAŁCENIA
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i metody projektów
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedagogika zdrowia - podstawowe definicje. (2h) Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego. (2h) Metody i formy realizacji stosowane w szkole. (2h)
Rozwój cywilizacji a zdrowie człowieka: higiena szkolna, higiena żywienia, zapobieganie chorobom cywilizacyjnym. (4h)
Kształtowanie zdrowego stylu życia projekty studenckie na rzecz profilaktyki i edukacji zdrowotnej. (2h)
Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach i zachorowaniach (wstrząs, zawał, wylew). (2h)
Pomoc przedmedyczna w przypadku: omdlenia, zranienia, krwotoku, złamania, oparzenia, odmrożenia. (2h)
Profilaktyka (odporność, szczepienia ochronne i surowice odpornościowe). (2h)
Postępowanie w przypadku chorób zakaźnych.
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe np. wykład 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 15
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie prezentacji środka dydaktycznego 15
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PE2_W06 zna na poziomie podstawowym anatomię i fizjologię człowieka
PE2_W10 zna na poziomie podstawowym anatomię i fizjologię człowieka; ma wiedzę dotyczącą zagadnień kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju; zna wybrane elementy udzielania pomocy osobom potrzebującym i chorym; zna wybrane zagadnienia dotyczące postępowania z chorym zakaźnie zna podstawowe zasady prawidłowego odżywiania; zna metodykę prowadzenia edukacji zdrowotnej w szkole i środowisku lokalnym; zna genezę i zasady wolontariatu
PE2_W11 ma wiedzę dotyczącą kwestii związanych zachowaniem higieny osobistej ucznia zna wybrane aksjologiczne sposoby opisu wychowania zdrowotnego; zna podstawowe mierniki zdrowia i zachowania zdrowotne
PE2_U02 potrafi rozwiązywać problemy związane z zachowaniem zagrażającym zdrowiu; analizuje i diagnozuje zachowania ryzykowne
w środowisku szkolnym; potrafi zaprojektować i praktycznie przeprowadzić zajęcia dotyczące udzielania pomocy w nagłych wypadkach
i zachorowaniach
PE2_U10 potrafi zastosować metody aktywizujące w edukacji zdrowotnej; przeprowadza i analizuje badania pedagogiczne mające na celu poznanie zachowań prozdrowotnych społeczności uczniowskiej
PE2_K06 prowadzi projekty edukacyjne związane z promocją zdrowia; angażuje się w działania organizacji społecznych na rzecz promocji zdrowia
PE2_K09 wykazuje gotowość niesienia pomocy poszkodowanym w przypadku sytuacji zagrożenia zdrowia i życia; pomaga osobom starszym
i niepełnosprawnym w najbliższym środowisku społecznym;
Kryteria oceniania
Test wiedzy i umiejętności
Projekt – środek dydaktyczny, prezentacja tematów dotyczących koncepcji pedagogiki zdrowia w grupach
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Demel M., Pedagogika zdrowia, WSIP, Warszawa 1980
- Gniewkowski W. (1983), O metodach wychowania fizycznego w przedszkolu, Wychowanie w przedszkolu 1983 nr 1, 3-6.
- Woynarowska B., Kapica M., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, Warszawa 2001
- Andrzej M. de Tchorzewski, Wychowanie zdrowotne jako kategoria nauk pedagogicznych, (w) Wychowanie fizyczne i zdrowotne Nr9, listopad 2008, s.4-9
- Ratajczak, Z. Model zachowania się człowieka wobec własnego zdrowia. Wnioski dla praktyki promocyjnej. (w): Ratajczak Z., Heszen-Niejodek I. (red.), Promocja zdrowia. Psychologiczne podstawy wdrożeń. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, s. 58.
- Tuszyńska L. (red.), Edukacja zdrowotna w przedmiotach przyrodniczych, Wyd. Wydział Biologii UW, Warszawa 2012
- Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego, Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012
- Woynarowska B. (red), Poradnik wspomagający dyrektorów szkół oraz nauczycieli w realizacji edukacji zdrowotnej, 2011 (również do pobrania, www.ore.pl)
- Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przyrodnicza, szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, Wyd. MEN, T. 5
- Dz. U. Nr ,4. poz. 17, opublikowany w dniu 15 stycznia 2009r. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Literatura uzupełniająca
- Czarkowska-Bączek B., Przybylski J. (red.) Zarys fizjologii wysiłku fizycznego, Wyd. Elsevier Urban & Partner, 2006
- Dziak. A. (red), Pierwsza pomoc., Wyd. Lek. PZWL 1995
- Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Wyd. PWN 2000
- Hoser P., Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka, Wyd. WSiP 1998
- Jaskólski A., Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka. Wyd. AWF Wrocław, 2006
- Kassur B. (red), Choroby zakaźne i inwazyjne. Wyd. Lek. PZWL 1998
- Karski J., (red.) Promocja zdrowia. Wyd. Ignis 1999
- Michalik A., Ramatowski W., Anatomia i fizjologia człowieka.
Wyd. Lek. PZWL 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: