Techniki arteterapeutyczne 10-3S-TAR1
1. Pojęcie arteterapii-cele ,funkcje, zadania, etyka arteterapii. 3
2. Wprowadzenie w techniki terapeutyczne – analiza warsztatu pracy arteterapeuty.3
3. Techniki bazujące na procesie twórczym – teoretyczne koncepcje a praktyka zawodowa-multimedialne prezentacje warsztatów arteterapeutycznych.6
4. Techniki bazujące na procesie doświadczania sztuki – analiza projektów arteterapeutycznych.6
5. Techniki terapeutyczne w arteterapii analitycznej, artepsychoterapii i arteterapii opartej na sztuce (przykłady).6
6. Terapeutyczne znaczenie rysunku w arteterapii – praktyczna analiza warsztatu arteterapeuty.6
7. Terapia przez metaforę plastyczną – analiza technik opartych na na analogii symbolicznej, prostej, fantastycznej. Metoda synektyczna w arteterapii. 3
8. Techniki terapeutyczne w psychoterapii, wprowadzenie technik do warsztatu arteterapeuty.3
9. Wprowadzenie w interdyscyplinarne techniki arteterapii. 3
10. Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności.3 Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole.3
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student ma podstawową wiedzę o technikach stosowanych w arteterapii, ich możliwościach i ograniczeniach.
2. Student ma podstawową wiedzę o psychologiczno-pedagogicznych podstawach technik arteterapeutycznych.
Umiejętności:
1. Student potrafi w podstawowym zakresie zaplanować, przygotować i przeprowadzić działania arteterapeutyczne, stosując poznane techniki arteterapeutyczne.
2. Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu podstaw pedagogiki i psychologii do analizy zachowań indywidualnych bądź grupowych w prowadzenia działań arteterapeutycznych.
Kompetencje:
1. Student ma świadomość odpowiedzialności profesjonalnej i etycznej w kontaktach z osobami poddawanymi działaniom arteterapeutycznym.
2. Student potrafi profesjonalnie porozumiewać się na temat prowadzonych działań arteterapeutycznych.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia i praktyka arteterapeutyczna. Metody oglądowe (pokazy multimedialne). Zadania indywidualne i grupowe. Dyskusja i „burza mózgów”. Praca pisemna (zaliczenie na ocenę).
Godziny kontaktowe np. ćwiczenia 45
Przygotowanie się do zajęć, lektury 20
Przygotowanie się do egzaminu 10
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10
Inne formy 5
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Literatura
Chmielnicka-Plaskota A (2010). Metoda projektu w edukacji i arteterapii. Warszawa. Wyd. APS.
Chmielnicka-Plaskota A. (red.). (2010). Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii. Warszawa: APS.
Chmielnicka-Plaskota A.(2010). Techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Warszawa. TWP.
Fuks B. (2003). Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napiec a grupie. Kielce. Wyd. Jedność.
Józefowski E. (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. WSH-E.
Handford O. Karolak W, (2008), Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódź: WSH-E.
Karolak W. (1996), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: Wyd. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Limont W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń. Wyd. UMK.
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student ma podstawową wiedzę o technikach stosowanych w arteterapii, ich możliwościach i ograniczeniach.
2. Student ma podstawową wiedzę o psychologiczno-pedagogicznych podstawach technik arteterapeutycznych.
Umiejętności:
1. Student potrafi w podstawowym zakresie zaplanować, przygotować i przeprowadzić działania arteterapeutyczne, stosując poznane techniki arteterapeutyczne.
2. Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu podstaw pedagogiki i psychologii do analizy zachowań indywidualnych bądź grupowych w prowadzenia działań arteterapeutycznych.
Kompetencje:
1. Student ma świadomość odpowiedzialności profesjonalnej i etycznej w kontaktach z osobami poddawanymi działaniom arteterapeutycznym.
2. Student potrafi profesjonalnie porozumiewać się na temat prowadzonych działań
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: