Metodyka edukacji plastycznej w edukacji elementarnej 10-3S-MPE1
techniki plastyczne w kontekście potrzeb uczniów w nauczaniu elementarnym:
organizacja pracowni plastycznej
organizacja lekcji plastyki
organizacja warsztatów plastycznych
warsztat malarza warsztatem nauczyciela
warsztat grafika warsztatem nauczyciela
warszat rzeźbiarza warsztatem nauczycela
temat a technika; obserwacją i interpretacją poprzez wasztat nauczyciela plastyki
analiza dzieła sztuki w kontekście wybranych zagadnień edukacji artystycznej
analiza warsztatu pedegagoga w kotekście wybranych zagadnień sztuk wizualnych
aspekty wychowwcze w edukacji artystycznej
aspekty rozwojowe w edukacji artystycznej
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna podstawowe techniki plastyczne adekwatne do wieku i możliwości dzieci.
2. Student zna treści kształcenia właściwe dla danego etapu edukacji.
3. Student zna metody nauczania i rozwijania kompetencji plastycznych dzieci właściwe dla wieku i możliwości dzieci.
Umiejętności:
1. Student potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia plastyczne, realizując założone cele, dostosowane do wieku i możliwości dzieci.
2. Student potrafi przygotować program określonego cyklu zajęć plastycznych dostosowanych do wieku i możliwości dzieci i zaplanować ich realizację.
Kompetencje:
1. Student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat procesu dydaktycznego realizowanego poprzez pojedyncze zajęcia plastyczne bądź cykl zajęć plastycznych.
2. Student ma świadomość społecznych i etycznych aspektów prowadzenia zajęć plastycznych dla dzieci.
Kryteria oceniania
Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć i przygotowanej przez studenta prezentacji.
Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Ocena wykonanych prac.
Ocena na podstawie obserwacji i wypowiedzi ustnej.
Literatura
obowiązkowa
Arnheim R.: 1978. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. WAiF, Warszawa
Zwolińska K., Malicki Z.: Słownik terminów plastycznych. Wiedza Powszechna, Warszawa 1999
Callen A., Collins A., Januszczak W.: 1999. Techniki malarskie wielkich mistrzów. Arkady, Warszawa
uzupełniająca
Berger J.: 1997 Sposoby widzenia. Rebis, Poznań
Białostocki J.: 1991, t. 1 i 2 Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery. PWN, Warszawa
Gombrich E.: 1981. Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego. PIW, Warszawa
Gombrich E.: 1997 O sztuce. Arkady, Warszawa
Kaczorowski B.: 1996 Słownik szkolny. Zabytki kultury polskiej. WSiP, Warszawa
Mikocka-Rachubowa K.: 1998 Słownik szkolny. Terminy i pojęcia z wiedzy o sztuce. WSiP, Warszawa
red. zbiorowy.: 1997. Słownik terminologiczny sztuk pięknych. PWN, Warszawa
red. zbiorowy.: 1993. Słownik szkolny. Malarze, rzeźbiarze, architekci. WSiP, Warszawa
red. zbiorowy.: 1989-2000. Sztuka świata. Arkady. Warszawa. t. 1-13
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: