Psychologia twórczości 10-3F-PTW1
Podstawowe pojęcia psychologii, z uwzględnieniem specyfiki kierunku studiów: psychologia twórczości (zakres, definicje, pojęcia), pojęcie twórczości, podejście elitarne i egalitarne, kryteria twórczości, twórczość jako wytwór, cecha, proces – triadowe ujęcie twórczości.
Proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości, w tym kształtowanie i rozwój procesów twórczych. Rozwój osobisty a rozwój twórczy. Charakterystyka procesu twórczego – przegląd teorii. Poznawcze składniki procesu twórczego.
Psychologiczna analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. Metody badań wytworów plastycznych. Psychologia twórczości plastycznej – rozwój ucznia a twórczość, stymulowanie twórczości.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna etapy i okresy rozwoju artystycznego oraz rozwoju jednostek z niepełnosprawnością intelektualną
Zna środki wyrazu ekspresji plastycznej oraz metody wspomagania rozwoju twórczego
Umiejętności
Potrafi dokonać złożonej analizy własnej pracy artystycznej pod kątem oryginalności koncepcji, kreatywności realizacji oraz poprawności wykorzystania technik i technologii sztuk plastycznych
Potrafi dokonać analizy własnej pracy artystycznej pod względem oryginalności oraz odniesienia do historycznych i współczesnych nurtów sztuki
Potrafi samodzielnie poddać analizie, scharakteryzować, objaśnić własne prace artystyczne, przybliżyć ich kontekst interpretacyjny, ustnie lub pisemnie, w paradygmacie naukowym, artystycznym
Potrafi wykorzystać zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne do wspomagania rozwoju drugiego człowieka poprzez wyzwalanie jego potencjału twórczego.
Kompetencje społeczne
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
W wysokim stopniu jest świadomy konieczności nieustannego doskonalenia warsztatu artystycznego i samodzielnego poszukiwania doskonalszych form ekspresji artystycznej.
Potrafi w sposób świadomy, wykorzystując poznane mechanizmy psychologiczne, podejmować złożone i odpowiedzialne decyzje.
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
1. Obecność na zajęciach.
2. Samodzielne przygotowanie pracy pisemnej Psychologiczna analiza rozwoju rysunkowego dziecka. Pozytywnie oceniona praca.
Wykład, prezentacja multimedialna, konwersatorium. Praca zaliczeniowa pisemna.
Godziny kontaktowe np. wykład, 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 3
Przygotowanie się do egzaminu 3
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 3
Inne formy 1
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Literatura
Literatura podstawowa
Chmielnicka -Plaskota A., (2010) (red) Aktywność twórcza w edukacji i arteterapii, Wyd .APS, Warszawa.
Frydrychowicz A., (1996) Rysunek rodziny projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, CMPPP MEN, Warszawa.
Karwowski M., (2009) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria metodologia diagnostyka, Wyd. APS, Warszawa.
Limont W., (1994) Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK, Toruń.
Lowenfeld V., (1977) Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa.
Nęcka E., (2005) Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk..
Nęcka E., (1998) Trening twórczości, Impuls, Kraków.
Popek S., (1988) Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa
Literatura uzupełniająca
Józefowski E., Florczykiewicz J., Warsztat twórczy jako forma działania artystycznego w przestrzeni sztuki. Wybrane aspekty teoretyczne i studium empiryczne, [w:] Media w edukacji. Obszary lokalności – różnorodność Janina Florczykiewiczwspółczesności, Roguska A. (red.), Fundacja na rzecz dzieci i młodzieży „Szansa”.
Florczykiewicz J., Kreatywność a procesy adaptacji społecznej, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: