Malarstwo I 10-3F-MA1a
Ogromna siła sztuki leży w intensywnym przyglądaniu się naturze. Zestaw ćwiczeń ma na celu budowanie świadomości uważnego obserwatora. Osoby, która nie tylko się przyjrzy ale również będzie umiała zaobserwowane zjawiska przetłumaczyć na język plastyczny. Relacja światła i cienia, skala elementów, odległości pomiędzy nimi, kontrast walorowy, czy barwny wszystko to są nie tylko zagadnienia z dziedziny obrazu, ale też istotne składowe elementy otaczającego nas świata. W języku malarstwa znajdują się uniwersalne wartości, które mogą na nowo zdefiniować rozumienie samego siebie oraz miejsca, w którym się znajdujemy. Proste ćwiczenia zmuszają patrzącego do głębszego zastanowienia się nad tym, co jest ciemne, a co jasne.
Kiedy dominują piony, a kiedy mamy przewagę linii poziomych. Które elementy studiowanej rzeczywistości są blisko, a które daleko. W jakich barwach jest to co staje się motywem naszej pracy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student posiada podstawową wiedzę na temat warsztatu malarskiego i technik malarskich.
2. Student ma wiedzę na temat podstawowych problemów malarstwa i podstaw operowania malarskimi środkami wyrazu.
3. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą eksponowania dzieła sztuki.
Umiejętności:
1. Student potrafi dokonać właściwego doboru malarskich środków wyrazu do realizowanej treści.
2. Student posługuje się szkicem malarskim lub rysunkowym jako etapem pracy nad dziełem.
Kompetencje:
1. Student ma zdolność krytycznej oceny własnych prac pod kątem użycia środków malarskich.
2. Student potrafi publicznie zaprezentować swoje dzieła i podjąć merytoryczną dyskusję na temat własnej pracy.
3. Student potrafi nawiązać kontakt z modelem i właściwie z nim pracować, umiejętnie organizując pozowanie.
Kryteria oceniania
Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć i przygotowanej przez studenta prezentacji.
Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Ocena wykonanych prac.
Ocena na podstawie obserwacji i wypowiedzi ustnej.
Literatura
Obowiązkowa:
Strzemiński W. 1974. Teoria Widzenia. Warszawa.
Kandinski W. 1986. Punkt i Linia a Płaszczyzna - Przyczynek do Analizy Elementów Malarskich. Warszawa.
Arnheim R. 2004. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk
Bogdanowicz P.1989. Człowiek i czas, Warszawa
Bogdanowicz P 1998.Człowiek i przestrzeń, Warszawa
Da Vinci L. Traktat o malarstwie
Gombrich H.E. „O sztuce”, " Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej"
Berger J. 1999. "O patrzeniu". Warszawa
Berger J. 2001. "Spotkania", Warszawa
Berger J. 2008. "Sposoby widzenia” Warszawa
Cirlot J. E. 2006. „Słownik symboli”, Kraków
Hall E. T. 1976. „Ukyty wymiar” Warszawa
Uzupełniająca:
praca zbiorowa. Sztuka Świata. Wydawnictwo Arkady. Warszawa 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: