Zawodoznawstwo 10-2S-ZAW1
Treści programowe:
1. Instruktaż wstępny. Zawodoznawstwo jako obszar pedagogiki pracy. Badanie pracy człowieka w ujęciu Tadeusza W. Nowackiego (w ramach układu technologicznego, współdziałania, organizacji pracy, układu energetycznego, cybernetycznego i myślowego - 2 godziny.
2. Przemiany w funkcjonowaniu zawodowym człowieka od średniowiecza do czasów współczesnych. Pojęcie zawodu na tle specjalizacji pracy ludzkiej - 1 godzina.
3. Charakterystyka zawodów i specjalności w Polsce na podstawie Klasyfikacji Zawodów i Specjalności - 1 godzina.
4. Zawodoznawstwo w ujęciu problemów rynku pracy. Popyt na pracę, podaż pracy, wynagrodzenia na rynku pracy. Różnice w strukturze rynku pracy dla różnych grup zawodów. Ocena branż i gałęzi gospodarki w których mogą powstać nowe zawody i specjalności, a także gdzie można rozwijać samozatrudnienie - 3 godziny.
5. Alternatywne formy zatrudnienia. Mobilność przestrzenna pracowników jako obszar zawodoznawstwa - 2 godziny
6. Bezrobocie w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, stopa bezrobocia, bezrobocie w poszczególnych województwach w Polsce. Popyt na określone zawody i specjalności- ocena zjawiska na podstawie danych statystycznych. Instytucje wspomagające rynek pracy. Perspektywy zatrudnienia na rynku pracy dla poszczególnych zawodów i specjalności w sytuacji braku stabilności gospodarczej - 4 godziny
7. Struktura opisu zawodu Tadeusza W. Nowackiego - 1 godzina.
8. Prezentacje wybranych zawodów i specjalności zawodowych według struktury opisu zawodu - 16 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
PC1_KK_W01 Umie scharakteryzować cele i założenia Klasyfikacji Zawodów i Specjalności.
PC1_KK_W02 Potrafi definiować terminy z obszaru zawodoznawstwa.
PC1_KK_W03 Ma elementarną wiedzę o przeciwwskazaniach do wykonywania danego zawodu.
Umiejętności
PC1_KK_U02 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu zawodoznawstwa w celu analizowania problemów edukacyjnych i wzorów ludzkich zachowań.
PC1_KK_U06 Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na temat charakterystyki danego zawodu.
Kompetencje społeczne
PC1_KK_K01 Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności posługiwania się klasyfikacją zawodów i specjalności.
PC1_KK_K01 Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny.
PC1_KK_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
Kryteria oceniania
Wymagania zaliczeniowe:
• Kolokwium zaliczeniowe w formie trzech pytań opisowych, zalicza 50 % punktów;
Z racji faktu realizacji kształcenia zdalnego w roku akademickim 2019/20, kolokwium zostało przeprowadzone w ramach aplikacji Forms, zawierało poza 3 pytaniami opisowymi, 7 pytań zamkniętych i każde pytanie było punktowane po 3 punkty. Pozostałe zasady zaliczenia nie uległy zmianie.
• Przedstawienie referatu według struktury opisu zawodów i specjalności,
• aktywne uczestnictwo w dyskusjach, analizie sytuacji na rynku pracy i case studies na zajęciach, obecność na ćwiczeniach (maksimum 2 nieobecności są dopuszczalne);
nakład pracy studenta: 60 godzin;
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Nowacki T. W.: Zawodoznawstwo. Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2003.
2. Wołk Z.: Zawodoznawstwo: Wiedza o współczesnej pracy. Difin, Warszawa 2013.
3. Pedagogika pracy w perspektywie dyskursu o przyszłości. Gerlach R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2010.
4. Podstawowe pojęcia zawodoznawstwa. Czarnecki K. M. (red.), Oficyna Wydawnicza „Humanitas” Sosnowiec 2008.
5. Lelińska K., Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy zawodowego, MEN, ITE- PIB, Warszawa, Radom 2005.
Literatura uzupełniająca:
1. Paszkowicz M. A.: Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
2. Sikora J.: Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i przystosowanie ciągów komunikacyjnych i stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych: ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną. Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016.
3. Lelińska K. : Zawodoznawstwo w planowaniu kariery. Ochotnicze Hufce Pracy, Komenda Główna, Warszawa 2006.
4. Sarzyńska E.: Doradca zawodowy w środowisku bezrobotnych. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2007.
5. Wanielista J. (red.): Akademickie Biura karier. Absolwent wyższej uczelni na rynku pracy. Wojewódzki Urząd Pracy, Warszawa 2003.
Źródła:
1. Rocznik statystyczny 2019. Warszawa, GUS 2020 i wcześniejsze od 2015 roku.
2. Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 grudnia 2017 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania. Dz. U. 2018, poz. 227.
3. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 05 lipca 2019 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o pomocy społecznej. Dz. U 2019, poz. 1507 zm. poz. 1690.
W ramach kształcenia zdalnego w roku akademickim 2019/20 dopuszczalna jest netografia, literatura i źródła, do których mają dostęp studenci. Literatura i źródła bazowe nie ulegają zmianom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: