Wybrane metody terapii zajęciowej - 1 10-2S-WZ1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Z:
(1) Wyjaśnienie pojęć: terapia zajęciowa, metoda terapii, rodzaj terapii, forma terapii, technika, narzędzie terapeutyczne. Cele i zadania terapii zajęciowej. (2) Charakterystyka wybranych metod pedagogicznych stosowanych w terapii zajęciowej. (3) Charakterystyka i klasyfikacja rodzajów, metod, form terapii zajęciowej. (4) Metodyka terapii zajęciowej w aspekcie rehabilitacji społecznej, leczniczej i zawodowej. (5) Założenia teoretyczne organizacji i struktury procesu terapii zajęciowej z uwzględnieniem możliwości i deficytów rozwojowych uczestnika terapii zajęciowej (6) Czynniki warunkujące wybór odpowiednich metod, form, technik i narzędzi terapeutycznych (7) Konstruowanie i organizacja procesu terapii zajęciowej. (8) Założenia teoretyczne w konstruowaniu, programów, planów oraz konspektów zajęć terapeutycznych. (9) Konstruowanie przez studenta programów terapii zajęciowej z uwzględnieniem wybranej charakterystyki niepełnosprawności. (10) Tworzenie konspektów terapii zajęciowej z zachowaniem obowiązujących procedur postępowania metodycznego. (11) Ćwiczenia praktyczne z wykorzystywaniem technik stosowanych w terapii zajęciowej. (12) Metodyka zajęć terapii zajęciowej prowadzona z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz innymi trudnościami, takimi jak niepełnosprawność ruchowa, z osobami w podeszłym wieku, osobami chorymi somatycznie, osobami z zaburzeniami psychicznymi. (13) Metodyka zajęć terapeutycznych na przykładzie pracowni kulinarnej, muzycznej, krawieckiej, rękodzieła, stolarskiej, środowiskowej. (14) Ćwiczenia praktyczne z wybranych metod terapii zajęciowej prowadzone przez studentów na podstawie przygotowanych konspektów z terapii zajęciowej. (15) Etyka w terapii zajęciowej, postępowanie w trudnych sytuacjach podczas procesu terapeutycznego w terapii zajęciowej. |
W cyklu 2020Zn:
(1) Wyjaśnienie pojęć: terapia zajęciowa, metoda terapii, rodzaj terapii, forma terapii, technika, narzędzie terapeutyczne. Cele i zadania terapii zajęciowej. (2) Charakterystyka wybranych metod pedagogicznych stosowanych w terapii zajęciowej. (3) Charakterystyka i klasyfikacja rodzajów, metod, form terapii zajęciowej. (4) Metodyka terapii zajęciowej w aspekcie rehabilitacji społecznej, leczniczej i zawodowej. (5) Założenia teoretyczne organizacji i struktury procesu terapii zajęciowej z uwzględnieniem możliwości i deficytów rozwojowych uczestnika terapii zajęciowej (6) Czynniki warunkujące wybór odpowiednich metod, form, technik i narzędzi terapeutycznych (7) Konstruowanie i organizacja procesu terapii zajęciowej. (8) Założenia teoretyczne w konstruowaniu, programów, planów oraz konspektów zajęć terapeutycznych. (9) Konstruowanie przez studenta programów terapii zajęciowej z uwzględnieniem wybranej charakterystyki niepełnosprawności. (10) Tworzenie konspektów terapii zajęciowej z zachowaniem obowiązujących procedur postępowania metodycznego. (11) Ćwiczenia praktyczne z wykorzystywaniem technik stosowanych w terapii zajęciowej. (12) Metodyka zajęć terapii zajęciowej prowadzona z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz innymi trudnościami, takimi jak niepełnosprawność ruchowa, z osobami w podeszłym wieku, osobami chorymi somatycznie, osobami z zaburzeniami psychicznymi. (13) Metodyka zajęć terapeutycznych na przykładzie pracowni kulinarnej, muzycznej, krawieckiej, rękodzieła, stolarskiej, środowiskowej. (14) Ćwiczenia praktyczne z wybranych metod terapii zajęciowej prowadzone przez studentów na podstawie przygotowanych konspektów z terapii zajęciowej. (15) Etyka w terapii zajęciowej, postępowanie w trudnych sytuacjach podczas procesu terapeutycznego w terapii zajęciowej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
W cyklu 2020Z:
W ramach zajęć zdalnych niezbędna literatura zostanie przesłana drogą mailową. Bogucka M., Turaj A., Wyrażanie przez dzieci własnych uczuć i emocji : wykorzystanie wybranych technik arteterapii. (w:) Bogucka M., Polak K. (red.), Edukacja kulturalna w szkole, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004 Bac A., (red.) Terapia zajęciowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016 Baum E., Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Glińska – Lachowicz A., Choreoterapia i muzykoterapia jako techniki arteterapeutyczne skierowane do osób nieprzystosowanych społeczne (propozycje ćwiczeń), (w:) Rejzner A., Szczepaniak P. (red.),Terapia resocjalizacji, cz. II - Ujęcie praktyczne, wyd. Żak, Warszawa 2009, Głodkowska J., Giryński A., (red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Akapit”, Warszawa 2006 Jałocha M., Taniec jako forma arteterapii, (w:) Kataryńczuk - Mania L. (red), Metody i formy terapii sztuką, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005 Janus E. Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego, Wydawnictwo Difin 2016 Janus E. (red.). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018 Janus E. Terapeuci zajęciowi w Polsce. Role zawodowe, kształcenie i perspektywy rozwoju zawodu. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018 Kott T. Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, APS, Warszawa 2002 Kozaczuk Lucyna : Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej : przewodnik metodyczny „Interat” Warszawa 1995 Kukuła E : Zajęcia plastyczne a zajęcia terapeutyczne. Plast.i Wychow.1993 nr3 Kuskowski M. Formy zajęć terapeutycznych stosowanych w WTZ i rodzinie a rozwój społeczny i osobowy niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębszym, (w:) Basak W, Pacuła P(red.) ., Człowiek w opiece i terapii, „Więcesław” Jasło 2012 Konieczna E. (red.), Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Wyd. 2 popr., Impuls, Kraków, 2006. Matyjas B : Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo. Rocz. Pedag. Spec. T. 7 1996 Milanowska K. (red.),Techniki pracy w terapii zajęciowej Wyd. II, PZWL, Warszawa 1982. Misztal Monika : Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka "Alpha Pro" Ostrołęka 2005 |
W cyklu 2020Zn:
W ramach zajęć zdalnych niezbędna literatura zostanie przesłana drogą mailową. Bogucka M., Turaj A., Wyrażanie przez dzieci własnych uczuć i emocji : wykorzystanie wybranych technik arteterapii. (w:) Bogucka M., Polak K. (red.), Edukacja kulturalna w szkole, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004 Bac A., (red.) Terapia zajęciowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016 Baum E., Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008 Glińska – Lachowicz A., Choreoterapia i muzykoterapia jako techniki arteterapeutyczne skierowane do osób nieprzystosowanych społeczne (propozycje ćwiczeń), (w:) Rejzner A., Szczepaniak P. (red.),Terapia resocjalizacji, cz. II - Ujęcie praktyczne, wyd. Żak, Warszawa 2009, Głodkowska J., Giryński A., (red.) Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Akapit”, Warszawa 2006 Jałocha M., Taniec jako forma arteterapii, (w:) Kataryńczuk - Mania L. (red), Metody i formy terapii sztuką, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005 Janus E. Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego, Wydawnictwo Difin 2016 Janus E. (red.). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018 Janus E. Terapeuci zajęciowi w Polsce. Role zawodowe, kształcenie i perspektywy rozwoju zawodu. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018 Kott T. Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, APS, Warszawa 2002 Kozaczuk Lucyna : Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej : przewodnik metodyczny „Interat” Warszawa 1995 Kukuła E : Zajęcia plastyczne a zajęcia terapeutyczne. Plast.i Wychow.1993 nr3 Kuskowski M. Formy zajęć terapeutycznych stosowanych w WTZ i rodzinie a rozwój społeczny i osobowy niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębszym, (w:) Basak W, Pacuła P(red.) ., Człowiek w opiece i terapii, „Więcesław” Jasło 2012 Konieczna E. (red.), Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Wyd. 2 popr., Impuls, Kraków, 2006. Matyjas B : Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo. Rocz. Pedag. Spec. T. 7 1996 Milanowska K. (red.),Techniki pracy w terapii zajęciowej Wyd. II, PZWL, Warszawa 1982. Misztal Monika : Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka "Alpha Pro" Ostrołęka 2005 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila (według możliwości obu stron). Link do Zespołu w Teams: Gr1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac0a7ce94d6734c589a1a943b3fdea54a%40thread.tacv2/conversations?groupId=3bee27d3-f765-4c72-9ed9-2aa9ac46816e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a916df136eed546668df083cffa9bd8c3%40thread.tacv2/conversations?groupId=8e3995c7-4b95-4bd5-b4bd-25aedd7579bd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody pracy: wykład, dyskusja, praca z tekstem, działania praktyczne, metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
W cyklu 2020Zn:
W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila (według możliwości obu stron). Link do Zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a56d8c15d58ee464884cd500df50f8bbd%40thread.tacv2/conversations?groupId=0c661473-6970-4adb-b54f-b43df399a5e5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody pracy: wykład, dyskusja, praca z tekstem, działania praktyczne, metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: