Wczesna rewalidacja małego dziecka z uszkodzonym narządem słuchu 10-2S-WRS
1. Elementy diagnozy funkcjonalnej małego dziecka.
2. Metody diagnozy małego dziecka i narzędzia diagnostyczne.
3. Przebieg rozwoju ruchowego i rodzaje jego zaburzenia oraz metody terapii.
4. Narzędzia diagnostyczne dla dzieci od urodzenia do wieku przedszkolnego.
5. Rozwój funkcji lokalizacyjnych.
6. Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.
7. Narzędzia do oceny postępów w rozwoju.
8. Konstruowanie programów terapeutycznych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
PC1_KS_W01 zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_W06 zna metody wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i reedukacji
PC1_KS_W01 zna koncepcję oraz program wychowania słuchowego
Umiejętności
PC1_KS_U03 umie wykorzystując właściwe kryteria określić poziomu funkcjonowania psychoruchowego małego dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_U03 posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzenia analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć
PC1_KS_U03 potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z wada słuchu i przeprowadzić takie zajęcia
PC1_KS_U03 potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu
Kompetencje społeczne
PC1_KS_K02 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego wczesną terapię dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_K02 potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu
PC1_KS_K02 Potrafi kształtować właściwe relacje pomiędzy surdopedagogiem – rodzicem- dzieckiem z wadą słuchu
PC1_KS_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie i, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Metody; podająca, problemowa, aktywizująca
Obecność obowiązkowa na zajęciach również zdalnie prowadzonych przez skypa.
Przygotowanie prezentacji i prac pisemnych.
Pisemne kolokwia.
Zaliczenie w formie pisemnej (przez Forms)
Literatura
1. Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego:
językowego przez dzieci niesłyszące w wieku
poniemowlęcym i przedszkolnym, Kraków, 2001
2. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna.
Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku
życia, Kraków 2008
3. Góralówna M., Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą
słuchu, PZWL, Warszawa, 1985.
4. Lowe A. Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić: wczesna
diagnoza i wczesna rehabilitacja dziecka z wadą słuchu,
Poznań, 1999.
5. Pisula E. Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami
rozwoju, Warszawa, 1998
6. Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i
specjalistów pracujących z dziećmi z wadą słuchu,
Warszawa, 2007 www.logopedia.warszawa.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: