Wykorzystanie pomocy w edukacji osób słabowidzących 10-2S-WPO1
Zaznajomienie uczestników z metodami rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem bez pomocy optycznych i z pomocami oraz z technikami oceny i adaptacji otoczenia do możliwości i potrzeb wzrokowych osób słabowidzących.
Techniki oceny i adaptacji otoczenia fizycznego i materiałów do potrzeb osób słabowidzących.
Pomoce ‘nieoptyczne’ ułatwiające widzenie (powiększony druk, flamastry, zeszyty z pogrubioną linią, podstawki do czytania, itp.).
Pomoce optyczne i optyczno-elektroniczne wspomagające wykorzystanie wzroku u osób słabowidzących (lupy, lunety, okulary lupowe, okulary lunetowe i lornetkowe, powiększalniki telewizyjne, lupy elektroniczne, tablety, smartfony, oprogramowanie powiększające obraz na ekranie komputera).
W cyklu 2020Z:
1. Techniki oceny i adaptacji otoczenia fizycznego i materiałów do potrzeb osób słabowidzących. 2. Pomoce ‘nieoptyczne’ ułatwiające widzenie (powiększony druk, zeszyty z pogrubioną linią, podstawki do czytania, itp.). 3. Pomoce optyczne i optyczno-elektroniczne wspomagające wykorzystanie wzroku u osób słabowidzących (lupy, lunety, okulary lupowe, okulary lunetowe i lornetkowe, powiększalniki i lupy elektroniczne, oprogramowanie powiększające obraz na ekranie komputera). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
PC1_KS_W02
Potrafi scharakteryzować najczęściej stosowane przez słabowidzących pomoce ułatwiające widzenie - nieoptyczne, optyczne, optyczno-elektroniczne - oraz inne pomoce rehabilitacyjne.
PC1_KS_W01; PC1_KS_W02
Potrafi wymienić najczęściej spotykane problemy w posługiwaniu się pomocami i zaproponować sposoby rozwiązania ich.
PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W03
Potrafi wymienić i omówić czynniki wpływające na funkcjonowanie osób słabowidzących w otoczeniu fizycznym.
PC1_KS_U01; PC1_KS_U02
Umie dokonać analizy otoczenia fizycznego pod kątem potrzeb osób słabowidzących.
PC1_KS_U03
Potrafi zidentyfikować źródła zaopatrzenia słabowidzących w pomoce optyczne, nieoptyczne, w materiały pomocnicze i inny sprzęt rehabilitacyjny.
PC1_KS_U03
Potrafi zidentyfikować i przekazać najistotniejsze informacje dotyczące procesu doboru pomocy optycznych, nieoptycznych i innych pomocy rehabilitacyjnych dla słabowidzącego
PC1_KS_K02
Wykazuje zrozumienie dla znaczenia pomocy rehabilitacyjnych w budowaniu samodzielności osób słabowidzących.
Kryteria oceniania
- zaliczenie zadania domowego 'Ocena otoczenia pod kątem potrzeb osób słabowidzących';
- zaliczenia testu końcowego
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa
Adamowicz-Hummel, A. (2008) Strategie radzenia sobie z nie zaadaptowanym materiałem dydaktycznym – wykorzystanie pomocy optycznych i nieoptycznych w nauczaniu osób z dysfunkcją wzroku. W: Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabowidzących. K.Czerwińska (red.). Wydawnictwo APS, Warszawa.
Błaziak, M., Kałkus, A. (2000) Warunki optymalnego funkcjonowania ucznia z dysfunkcją wzroku w klasie integracyjnej. Szkoła Specjalna Nr 5.
Jacent-Styczyńska, J. (2008) Uwagi dotyczące adaptacji graficznej podręczników na potrzeby uczniów słabowidzących. W: Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku - nowe podejście, nowe możliwości. M.Paplińska (red.). Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Duffy, M. (2000) Ocena i adaptacja miejsca pracy dla osoby słabo widzącej. W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Fundacja AWARE Europe, Warszawa (dostępny na stronie internetowej: http://www.idn.org.pl/aware-europe )
Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących - zalecenia i przepisy. (2016) Polski Związek Niewidomych. http://pzn.org.pl/osoby-niewidome-i-slabowidzace-w-przestrzeni-publicznej-zalecenia-przepisy-dobre-praktyki/
Walkiewicz-Krutak M., Chlewińska K. (2016) Pomoce optyczne i elektroniczne wspomagające skuteczność korzystania ze wzroku uczniów słabowidzących. Niepełnosprawność i Rehabilitacja" nr 2.
Watson, G. (1989) Umiejętności w zakresie posługiwania się pomocami optycznymi. (tłum.fragmentu art. z Journal of Visual Impairment and Blindness, 3/83) (maszynopis).
Materiały przygotowane przez prowadzącą zajęcia.
Literatura uzupełniająca
Błaziak, M., Kałkus, A. (2008) Adaptacja klasy pod kątem potrzeb i możliwości ucznia z dysfunkcją wzroku. W: Edukacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. M/Paplińska (red.), Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Duffy, M. (2002) Ocena i modyfikacja otoczenia dla osób słabowidzących. Zeszyty Tyflologiczne 20, Polski Związek Niewidomych, Warszawa.
Kowalski K. ( ? ) Mieszkanie dostępne dla osób z dysfunkcjami wzroku. Stowarzyszenie przyjaciół Integracji. Warszawa. http://www.integracja.org/portfolio/mieszkanie-dostepne-dla-osob-z-dysfunkcjami-wzroku/
Lubawy H. (2010) Elektroniczne urządzenia wspomagające ucznia słabowidzącego. W: Witczak-Nowotna J. (2009). Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego. (str. 71-88).
Radzimy jak, czyli praktyczne wskazówki dla niewidomych, słabowidzących i ich opiekunów. (2006). Materiały Tyflologiczne Nr 15, PZN, Warszawa. https://pzn.org.pl/praktyczne-wskazowki-dla-niewidomych-slabowidzacych-i-ich-opiekunow/
Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. (2011) D.Kończyk (red.), Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa. https://pzn.org.pl/wp-content/uploads/2016/07/zasady_adaptacji_materialow_dydaktycznych_do_potrzeb_osob_slabowidzacych.pdf
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: Zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy MS Teams. Link do zajęć: Nakład pracy studenta: KRYTERIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: