Wczesna interwencja dziecka niewidomego i słabowidzącego 10-2S-WID
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Z:
1) Specyfika nawiązywania kontaktu i komunikacji z dzieckiem niewidomym i słabowidzącym będącym na przedsłownym etapie rozwoju - podstawowe techniki wspomagające prawidłową komunikację. Strategia uczenia interaktywnego w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku. Video Interaction Training jako metoda wspomagająca rozwój prawidłowej komunikacji w rodzinie z małym dzieckiem. Zastosowanie VIT w pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością wzroku. 2) Specyfika rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. Przebieg rozwoju motorycznego dziecka z niepełnosprawnością wzroku; podstawowe założenia wspomagania rozwoju dużej motoryki i orientacji przestrzennej małych dzieci niewidomych. 3) Specyficzne problemy rozwojowe małych dzieci niewidomych i słabowidzących, w tym ze złożoną niepełnosprawnością, w okresie sensomotorycznym. Ocena poziomu rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku 0-3 lat w odniesieniu do koncepcji J. Piageta – analiza indywidualnych przypadków. 4) Blindyzmy - etiologia, profilaktyka i terapia. Zachowania autostymulacyjne a strategie zapobiegania deficytom rozwojowym u dzieci z dysfunkcją wzroku w wieku 0-3 lata. 5) Cechy diagnozy ukierunkowanej na proces wczesnej interwencji. Podstawowe założenia, cele i etapy procesu funkcjonalnej diagnozy psychopedagogicznej małego dziecka z dysfunkcją wzroku. Charakterystyka poszczególnych etapów postępowania diagnostycznego podejmowanego przez pedagoga specjalnego. Diagnostyka środowiska rodzinnego – ocena zasobów i czynników ryzyka. 6) Przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych i diagnostyczno-terapeutycznych przeznaczonych do oceny rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku 0-3 lat – właściwości i zastosowanie. 7) Podstawowe zasady konstruowania i realizacji indywidualnych programów wspomagania rozwoju małych dzieci z dysfunkcją wzroku. |
W cyklu 2020Zn:
1. Definicje, cele, zadania i znaczenie wczesnej interwencji w odniesieniu do dzieci z niepełnosprawnością wzroku. Obszary wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku. Rodzice i specjaliści w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
PC1_KS_W01; PC1_KS_W02; PC1_KS_W04
Umie przedstawić teoretyczne założenia stymulowania rozwoju widzenia oraz scharakteryzować rodzaje i formy oddziaływań usprawniających widzenie u małych dzieci.
PC1_KS_W01; PC1_KS_W02
Potrafi scharakteryzować problemy rozwojowe dzieci z dysfunkcją wzroku w okresie sensomotorycznym i mechanizmy ich powstawania.
PC1_KS_W01; PC1_KS_W02
Potrafi opisać specyficzne problemy rozwojowe dzieci z dysfunkcją wzroku i niesprawnością złożoną.
PC1_KS_W04
Potrafi opisać cele, zadania i znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju w odniesieniu do dzieci z dysfunkcją wzroku.
PC1_KK_U02; PC1_KS_U04; PC1_KS_U05
Potrafi przygotować indywidualny plan wspomagania rozwoju widzenia dla konkretnego dziecka w oparciu o wyniki funkcjonalnej oceny widzenia i inne informacje na temat funkcjonowania dziecka.
PC1_KK_U02; PC1_KS_U04; PC1_KS_U05
Potrafi dokonać oceny i adaptacji otoczenia pod kątem potrzeb małego dziecka słabowidzącego, w tym dziecka z niesprawnością złożoną.
PC1_KS_U01
Umie interpretować sygnały komunikacyjne dziecka niewidomego na przedsłownym etapie rozwoju i włączać się w jego aktywność.
PC1_KK_U02; PC1_KS_U03; PC1_KS_U05
Potrafi dobrać odpowiednie sygnały zapowiadające do wybranych czynności i zdarzeń dotyczących małego dziecka niewidomego.
PC1_KK_K01
Jest wrażliwy i otwarty na potrzeby małego dziecka z dysfunkcją wzroku.
PC1_KK_K02
Efektywnie współpracuje w mniejszej grupie podczas zajęć warsztatowych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Czerwińska, K. (red.) (2014). Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Literatura uzupełniająca: Materiały autorskie wykorzystywane na zajęciach będą zamieszczane w plikach w zespole Teams (nazwa danego pliku zawiera datę realizacji ćwiczeń) i jednocześnie przesyłane na grupowy adres mailowy. |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa Czerwińska K., Stępińska J., Wiśniewska D. (2014). Rozwój poznawczy małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku (95–120). Warszawa: Wydawnictwo APS. Dąbrowska K. (2015). Wybrane narzędzia diagnostyczne i diagnostyczno-terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (30–45). Warszawa: Wydawnictwo APS. Witkowska M. (2015). Obszary wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (71–92). Warszawa: Wydawnictwo APS. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do zespołu „Wczesna interwencja dziecka niewidomego i słabowidzącego”: metody kształcenia: konwersatorium, dyskusja, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, studia przypadków nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: wykład, analiza materiałów filmowych, zajęcia warsztatowe Link do zajęć: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: