Surdologopedia 10-2S-SUL1
Treści programowe wykłady:
1. Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.
2. Metody diagnozowania w surdologopedii.
3. Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.
4. Wychowanie słuchowe a trening słuchowy.
5. Rodzaje ćwiczeń wstępnych przygotowujących do mówienia.
6. Metody terapii logopedycznej dzieci z wadą słuchu.
Treści programowe ćwiczenia:
1. Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej.
2. Prezentacja przygotowywanych pomocy do ćwiczeń wstępnych.
3. Omówienie i prezentacja rodzajów ćwiczeń słuchowych.
4. Terapia mowy bezdźwięcznej
5. Praca nad rozwojem językowym dziecka z wadą słuchu
6. Prezentacja metod terapii.
7. Symulacja zajęć surdologopedycznych przez studentów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
PC1_KS_W06 ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi badawczych
PC1_KS_W01 zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_W02 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o metodach terapii w surdologopedii oraz sposobów oceny postępów w rewalidacji dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_W06 zna metody wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju
Umiejętności
PC1_KS_U03 Zna metody diagnozy posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie diagnozy surdologopedycznej,
PC1_KS_U03 potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć surdologopedycznych z dzieckiem z wadą słuchu
PC1_KS_U03 posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzenia analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju rehabilitacji oraz reedukacji dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć
PC1_KS_U03 potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć surdologopedycznych dla dziecka z wada słuchu i przeprowadzić takie zajęcia
Kompetencje społeczne
PC1_KS_K02 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualna terapię dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_K02 potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu
PC1_KS_K02 Potrafi kształtować właściwe relacje pomiędzy surdopedagogiem – rodzicem- dzieckiem z wadą słuchu
Kryteria oceniania
Metody: podająca,problemowa, aktywizująca
Obowiązkowa obecność na zajęciach również prowadzonych zdalnie.
Przygotowanie prezentacji i prac pisemnych.
Przygotowanie po 5 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych.
Przygotowanie domina logopedycznego.
Ułożenie tekstu i dialogu do historyjki obrazkowej.
Przygotowanie gry dydaktycznej.
Pisemny na Forms.
Literatura
1. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999
2. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i
mowy, Kraków 2010
3. Kurkowski Z.M., Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym
narządem słuchu, Lublin, 1996
4. Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z
uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992
5. Lowe A., Wychowanie słuchowe, PZWL, Warszawa, 1985
6. Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i
specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu,
Warszawa 2007, www.logopedia.warszawa.pl
7. Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: