Stymulacja operacyjnego rozumowania dziecka z wadą słuchu 10-2S-SRD2
ziecięce liczenie.Operacyjne rozumowanie i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące .
Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym. Stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania operacyjnego na poziomie konkretnym.
Wykład; Ćwiczenia:
1. Teorie i ogólne zasady rozwoju poznawczego dziecka – ukazanie na tym tle specyfiki rozwoju psychofizycznego dzieci z wadą słuch;
2. Problem dojrzałość dziecka z uszkodzonym narządem słuchu do uczenia się matematyki;
3. Dziecięce liczenie – podstawą uczenia się matematyki (intuicje matematyczne na poziomie rozumowania przedoperacyjnego – liczenie, porównywanie liczebności zbiorów, wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania);
4. Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące Przyswojenie pojęcia liczby naturalnej (stałość liczby, tworzenie konsekwentnych serii);
5. Zdolność do posługiwania się reprezentacjami ikonicznymi i symbolicznymi przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące
6. Diagnoza specyficznych trudnościami w uczeniu się matematyki dzieci z wadą słuchu – wersja werbalna, wersja w systemie językowo-migowym
7. Konstruowanie programów indywidualnych – stymulowanie aktywności matematycznej dziecka z wadą słuchu na poziomie rozumowania przedoperacyjnego oraz operacyjnego na poziomie konkretnym
W cyklu 2020Z:
Dziecięce liczenie.Operacyjne rozumowanie i jego znaczenie w uczeniu się matematyki przez dzieci niesłyszące i słabo słyszące . Wykład; Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
PC1_KK_W06
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie fonetyki języka polskiego: umie przeprowadzić klasyfikację głosek języka polskiego oraz zna zapis fonetyczny
PC1_KK_W06
ma podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu i czynników je warunkujących
PC1_KS_W06
ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi badawczych
PC1_KS_W01
zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_W02
ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o metodach terapii w surdologopedii oraz sposobów oceny postępów w rewalidacji dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_W06
zna metody diagnozy operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do uczenia się matematyki na poziomie elementarnym
PC1_KS_W06
zna metody wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i reedukacji trudności w nauce czytania i pisania oraz trudności w uczeniu się matematyki
PC1_KS_W01
zna koncepcję oraz program wychowania słuchowego a także metody wspmagajęce proces odczytywania mowy z ust wykorzystywane w rehabilitacji dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_U01
potrafi zróżnicować głoski języka polskiego i dobierać pary opozycyjne
PC1_KS_U03
Zna metody diagnozy posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie diagnozy surdologopedycznej, trudności w czytaniu i pisaniu oraz opanowaniu pojęć matematycznych przez dzieci z wadą słuchu
PC1_KS_U03
umie wykorzystując właściwe kryteria określić poziomu funkcjonowania psychoruchowego małego dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_U03
posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzenia analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju rehabilitacji oraz reedukacji dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć
PC1_KS_U03
potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć surdologopedycznych, reedukacyjnych dla dziecka z wada słuchu i przeprowadzić takie zajęcia
PC1_KS_U03
potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu
PC1_KS_K02
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualna terapię dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_K02
potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu
PC1_KS_K02
Potrafi kształtować właściwe relacje pomiędzy surdopedagogiem – rodzicem- dzieckiem z wadą słuchu
PC1_KS_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie i, przyjmując w niej różne role
Literatura
1. Aebli H. (1992) Dydaktyka psychologiczna. Zastosowanie psychologii Piageta do dydaktyki, PWN, Warszawa
2. Gruszczyk – Kolczyńska E. (1997) Dzieci ze specyficznymi trudnosciami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajecia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa
Gruszczyk – Kolczyńska E., M. Kupisiewicz, Zielińska E. (1997) Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu. WSiP, Warszawa
Kupisiewicz M. Intelektualna dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci z wadą słuchu WSIP, Warszawa
Uwagi
W cyklu 2020Z:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a89cc90a52fba4fefa89ea99530277235%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b5faf69-d799-4562-9e98-ea775228dd2d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: