Rewalidacja indywidualna dziecka z wadą słuchu 10-2S-RID
TREŚCI PROGRAMOWE
- Omówienie celów i treści przedmiotu
- Metodyka ćwiczeń:
- usprawniających
• w zakresie wykorzystania resztek słuchowych,
• w zakresie ćwiczeń artykulacyjnych,
• w zakresie ćwiczeń fonacyjnych,
• w zakresie ćwiczeń oddechowych
• wyrównawczych
- korekcyjnych - wyrównywanie zaburzeń parcjalnych
- Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia
- Kroki metodyczne i usprawnianie odczytywania mowy z ust
- Fonogesty - wspomaganie odczytywania mowy z ust
- Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu:
• Metoda 18 struktur wyrazowych
• Metoda Dobrego Startu
• Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
• Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona
• Psychomotoryka
• Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PC1_KK_W06
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie fonetyki języka polskiego: umie przeprowadzić klasyfikację głosek języka polskiego oraz zna zapis fonetyczny
PC1_KK_W06
ma podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu i czynników je warunkujących
PC1_KS_W06
ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi badawczych
PC1_KS_W01
zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_W02
ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o metodach terapii w surdologopedii oraz sposobów oceny postępów w rewalidacji dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_W06
zna metody diagnozy operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do uczenia się matematyki na poziomie elementarnym
PC1_KS_W06
zna metody wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i reedukacji trudności w nauce czytania i pisania oraz trudności w uczeniu się matematyki
PC1_KS_W01
zna koncepcję oraz program wychowania słuchowego a także metody wspmagajęce proces odczytywania mowy z ust wykorzystywane w rehabilitacji dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_U01
potrafi zróżnicować głoski języka polskiego i dobierać pary opozycyjne
PC1_KS_U03
Zna metody diagnozy posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie diagnozy surdologopedycznej, trudności w czytaniu i pisaniu oraz opanowaniu pojęć matematycznych przez dzieci z wadą słuchu
PC1_KS_U03
umie wykorzystując właściwe kryteria określić poziomu funkcjonowania psychoruchowego małego dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_U03
posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzenia analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju rehabilitacji oraz reedukacji dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć
PC1_KS_U03
potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć surdologopedycznych, reedukacyjnych dla dziecka z wada słuchu i przeprowadzić takie zajęcia
PC1_KS_U03
potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu
PC1_KS_K02
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualna terapię dziecka z wadą słuchu
PC1_KS_K02
potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu
PC1_KS_K02
Potrafi kształtować właściwe relacje pomiędzy surdopedagogiem – rodzicem- dzieckiem z wadą słuchu
PC1_KS_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie i, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania poprzez aplikację Teams
Godziny kontaktowe poprzez aplikację Teams np.wykłady - 15 godz. ćwiczenia - 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz.
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz.
Literatura
Csanyi Y., 1994, Słuchowo werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu., WSiP, Warszawa
Hoffman B., 1979, Rewalidacja niesłyszących., PWN, Warszawa
Lowe A., 1995, Wychowanie sluchowe. Historia-metody-możliwości. PWN, Warszawa
Góralówna M., Hołyńska B., 1984, Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu., PZWL, Warszawa
Kujawa E., Kurzyna M., 1994, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa
Młynarska M., Smereka T., 1992, Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu, UG Zakład logopedii, Gdańsk
Bogdanowicz M., 1999, Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa
Szczepankowski B., 1990, Oczy pomagają słyszeć, PZG, Warszawa
Bogdanowicz M., Kisiel B. Przasnyska M., 1994, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP Warszawa
Hannaford C., 1998, Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Medyk, Warszawa
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody kształcenia: podająca, problemowa , aktywizująca Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 15 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz. Inne formy - obserwacja, przygotowanie i prowadzenie zajęć wybraną metodą - 20 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: