Podstawy teorii i praktyki opiekuńczo-wychowawczej 10-2S-PTO
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020L:
Opieka jako rodzaj relacji międzyludzkiej – od opieki ubezwłasnowolnienia do opieki - elementu systemu społecznego podtrzymania. Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną. Zasada odpowiedzialności społecznej i zasada bliskości. Rodzina jako podstawowe środowisko opiekuńczo-wychowawcze. Zasoby rodzinne – aktywizujące metody pracy z rodziną. Formy indywidualnej i grupowej pracy z dziećmi i z młodzieżą Rodzinne formy opieki zastępczej. Rodzina adopcyjna, rodzina zastępcza, rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce. Formy pracy z dzieckiem i rodziną w środowisku zamieszkania. Proaktywne i reaktywne strategie pomocy dziecku i rodzinie. Blok powtórzeniowy |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2020L: |
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
Po zakończeniu przedmiotu student:
PC1_KS_W02
Zna uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej z dzieckiem pozbawionym opieki i zagrożonym niedostosowaniem społecznym.
PC1_KS_W04
Zna pogłębioną i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z procesem opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej i zagrożonym niedostosowaniem społecznym.
PC1_KS_W07
Zna metodykę pracy opiekuńczo-wychowawczej.
2. UMIEJĘTNOŚCI
Po zakończeniu przedmiotu student:
PC1_KS_U02
Potrafi dokonać diagnozy dziecka opuszczonego zaniedbanego
PC1_KS_U01
Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem pozbawionym opieki w celu analizy złożonych problemów pedagogiczno - formalnoprawnych.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po zakończeniu przedmiotu student:
PC1_KS_K01
Szanuje reguły, wartości, cele będące podstawą opiekuńczo -wychowawczego aspektu systemu opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej.
PC_KS_K02
Docenia znaczenie podejścia holistycznego dla sukcesu w pracy z dzieckiem zaniedbanym pozbawionym opieki.
Kryteria oceniania
FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ:
- prowadzenie wykładów w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams
- zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams
- komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams
- praca zespołowa - google forms oraz różne komunikatory : Whatsapp, messenger.
wykorzystanie google forms do sprawdzenia wiedzy
NAKŁAD PRACY STUDENTÓW
przygotowanie do ćwiczeń/warsztatów lektura tekstów
przygotowanie pracy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Forma P., Socjalizacja dziecka z rodziny wielodzietnej. Studium teoretyczno-empiryczne. Kielce 2012
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra 2009
Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków 2009
Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Katowice 2010
Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Toruń 2013
Kwiatkowski S., Walczak D., Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela, Warszawa 2017
Wosik – Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Lublin 2011
Kania, I., Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym? Gry szkoleniowe i scenariusze zajęć do pracy z młodzieżą. Warszawa. Difin 2014
Święcicka, J., Ja i grupa. Trening dla uczniów. Warszawa. Difin 2010
Kozdroń, A., Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców. Warszawa. Difin 2014
Jąder-Taboł, M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków. Impuls 2015
Kołakowski, A., Pisula, A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2016
Literatura uzupełniająca:
Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego. Kraków 2004
Głowacka B, Pilch T. (red.), Dzieci gorszych szans. W. 2001
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2005
Maciarz A., Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych. W. 2004
Markowa D., Twoje dziecko jest inteligentne. Jak poznać i rozwijać jego umysł. Warszawa 2006
Robinson K., Kreatywne szkoły. Kraków 2015
Skorek, E.M., (red.). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010
Skorek, E.M., (red.). Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010
Sowisło M., Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela-wychowawcy. Kraków 2008
Trawińska, H., Zabawy rozwijające dla małych dzieci. Warszawa. Wydawnictwo Akademickie Żak 2006
Uwagi
W cyklu 2020L:
FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: