Profilaktyka społeczna 10-2S-PRS1
Wykład:
1. Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej.
2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych.
3. Strategie oddziaływań profilaktycznych.
4. Teoretyczne podstawy współczesnej profilaktyki społecznej – teoria resilience, czynniki ryzyka i czynniki chroniące.
5. Profilaktyka pozytywna, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych.
6. Koncepcja profilaktyki integralnej i profilaktyki opartej na badaniach naukowych.
7. Zasady, metody, formy i środki pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.
8. Podstawowe założenia tworzenia programów profilaktycznych.
9. System rekomendacji programów profilaktycznych.
10. Ewaluacja programów profilaktycznych. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki.
Ćwiczenia:
1. Omówienie współczesnych tendencji występujących w poglądach na problemy profilaktyki dzieci i młodzieży.
2. Omówienie zasad, metod, form i środków pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.
3. Metody pracy profilaktycznej: casework, groupwork, network.
4. Rodzaje programów profilaktycznych.
5. Struktura projektu profilaktycznego. Cele i zadania projektu profilaktycznego.
6. Uwarunkowania efektywności pracy profilaktycznej w świetle wiedzy prakseologicznej.
7. Organizacja właściwych działań profilaktycznych.
8. Monitoring i ewaluacja projektu profilaktycznego.
9. Związek między profilaktyką i wychowaniem.
10. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
PC1_KS_W03 Rozumie pojęcie profilaktyki społecznej, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej
PC1_KS_W05 Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych
PC1_KS_W04 Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych
Umiejętności
PC1_KS_U03 Potrafi znaleźć i zaprezentować informacje na temat lokalnych instytucji zajmujących się realizacją programów profilaktycznych na poziomie profilaktyki pierwotnej i wtórnej oraz realizowanych przez nie programów profilaktycznych
PC1_KK_U01 Dokonuje krytycznej oceny realizowanych programów profilaktycznych.
PC1_KS_U03 Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych
Kompetencje społeczne
PC1_KK_K02 Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań profilaktycznych
Kryteria oceniania
Ocena z egzaminu pisemnego końcowego (test jednokrotnego wyboru)
Ocena aktywności studentów podczas zajęć
Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć
Ocena przygotowanej przez studentów prezentacji multimedialnej w PowerPoint na jeden dowolnie wybrany temat, przedstawienie tematu podczas zajęć realizowanych w formie ćwiczeń
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
Rządowy program „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony)
Literatura uzupełniająca:
Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,
Baranowska M. , Wiciak M. (2011). Wybrane patologie społeczne. Uwarunkowania, przejawy, profilaktyka. Szczytno : Wydział Wydawnictw i Poligrafii Wyższej Szkoły Policji
Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika.
Dziewiecki M. (2001). Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce : Wydaw. Jedność.
Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.
Grzelak S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008.
Łakomski M. (2009). Pomóż uzależnionym! : Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Kraków: Wydaw. IMPULS.
Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR
Uwagi
W cyklu 2020L:
Stosowane metody kształcenia podczas wykładów: wykład - metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint Nakład pracy studenta/studentki: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: