Polski język migowy (PJM) 2 10-2S-PJM2
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9a6c12f026ad443c9c78e3fd1dc47cbd%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce9d22f1-1641-4ae7-8db1-c1e28c8b7a51&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaddc629d50c84e91a66f8e92f27e6715%40thread.tacv2/conversations?groupId=02775351-a666-40a1-bd41-4b59cc92eb74&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020L)
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM , kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących
Znaki daktylograficzne
Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, liczebniki, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, nazwy języków, zdrowie, jedzenie, picie.
Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych
Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia
Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: |
Efekty kształcenia
PC1_KS_W03
ma podstawową wiedzę o strukturze PJM
PC1_KS_W03
zna różnicę między PJM a SJM
PC1_KS_W03
ma elementarną wiedze na temat językowych, społecznych i kulturowych aspektów komunikacji głuchych
PC1_KS_W03
ma elementarną wiedze na temat kultury głuchych
PC1_KS_W03
ma wiedzę na temat metod nauczania dzieci z wadą słuchu wykorzystujących język migowy, w tym metod dwujęzycznych
PC1_KS_U03
umie posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami
PC1_KS_U03
umie rozpocząć rozmowę z głuchym użytkownikiem języka migowego, przedstawić się oraz wyrazić prośbę, podziękowanie oraz przeprosiny
PC1_KS_U03
umie posługiwać się słownictwem języka migowego w zakresie podstawowym w następujących zakresach tematycznych: przedstawianie się, rodzina, dom, szkoła, kalendarz, określanie miejsca, państwa, miasta, pogoda, podróż, zdrowie, urzędy administracji publicznej, święta, cechy charakteru, wygląd, artykuły żywnościowe, zakupy, kultura Głuchych
PC1_KS_U03
umie tworzyć proste zdania twierdzące, przeczące i pytające z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy i ciała
PC1_KS_U03
potrafi przygotować konspekt zajęć dla dzieci z wadą słuchu z wykorzystaniem języka migowego oraz poprowadzić zajęcia
PC1_KS_U03
umie przetłumaczyć proste teksty migowe na język polski oraz proste teksty polskie na język migowy
PC1_KK_K02
prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz użytkowników języka migowego
Kryteria oceniania
dialogi/konwersacje tematyczne
scenki tematyczne
analiza i próba interpretacji przygotowanych materiałów multimedialnych
grupowe tłumaczenie danych dzieł kulturowych na PJM (piosenek, bajek, legend)
Literatura
Sacks, O. (2011). Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-ka.
Tomaszewski, P. (2004). Polski język migowy – mity i fakty. Poradnik Językowy, 6, 59-72.
Tomaszewski, P., Garncarek, M., Rosik, P., Jaromin, M. (2009). Nauczmy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych. Warszawa: Zarząd Główny PZG.
W cyklu 2020L:
Sacks, O. (2011). Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-ka. Tomaszewski, P., Garncarek, M., Rosik, P., Jaromin, M. (2009). Nauczmy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych. Warszawa: Zarząd Główny PZG. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: