Polski język migowy (PJM) 1 10-2S-PJM1
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM , kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących
Znaki daktylograficzne
Wprowadzenie słów migowych: powitanie/pożegnanie, zwroty grzecznościowe, liczebniki, kolory, rodzina, szkoła, pogoda, przedmioty, czynności codzienne, nazwy języków, zdrowie, jedzenie, picie.
Gramatyka twarzy – wprowadzenie zdań migowych (twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy. Wprowadzenie elementów pantomimicznych
Gramatyka przestrzenna. Wprowadzenie czasowników kierunkowych (migać, mówić, pytać, dać). Ćwiczenia
Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych opowiadań (autoprezentacja).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2017n: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
PC1_KS_W03
ma podstawową wiedzę o strukturze PJM
PC1_KS_W03
zna różnicę między PJM a SJM
PC1_KS_W03
ma elementarną wiedze na temat językowych, społecznych i kulturowych aspektów komunikacji głuchych
PC1_KS_W03
ma elementarną wiedze na temat kultury głuchych
PC1_KS_W03
ma wiedzę na temat metod nauczania dzieci z wadą słuchu wykorzystujących język migowy, w tym metod dwujęzycznych
PC1_KS_U03
umie posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami
PC1_KS_U03
umie rozpocząć rozmowę z głuchym użytkownikiem języka migowego, przedstawić się oraz wyrazić prośbę, podziękowanie oraz przeprosiny
PC1_KS_U03
umie posługiwać się słownictwem języka migowego w zakresie podstawowym w następujących zakresach tematycznych: przedstawianie się, rodzina, dom, szkoła, kalendarz, określanie miejsca, państwa, miasta, pogoda, podróż, zdrowie, urzędy administracji publicznej, święta, cechy charakteru, wygląd, artykuły żywnościowe, zakupy, kultura Głuchych
PC1_KS_U03
umie tworzyć proste zdania twierdzące, przeczące i pytające z użyciem odpowiedniej ekspresji twarzy i ciała
PC1_KS_U03
potrafi przygotować konspekt zajęć dla dzieci z wadą słuchu z wykorzystaniem języka migowego oraz poprowadzić zajęcia
PC1_KS_U03
umie przetłumaczyć proste teksty migowe na język polski oraz proste teksty polskie na język migowy
PC1_KK_K02
prezentuje właściwą postawę wobec języka migowego oraz użytkowników języka migowego
Kryteria oceniania
dialogi/konwersacje tematyczne
scenki tematyczne
analiza i próba interpretacji przygotowanych materiałów multimedialnych
grupowe tłumaczenie danych dzieł kulturowych na PJM (piosenek, bajek, legend)
Literatura
Lane, H. (1996). Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo PWN.
Sacks, O. (2011). Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-ka.
Tomaszewski, P. (2004). Polski język migowy – mity i fakty. Poradnik Językowy, 6, 59-72.
Tomaszewski, P. (2011). Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego. W: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Tomaszewski, P. (2015). Rozwijanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego. W: P. Tomaszewski, K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula, (red.), Kulturowe i społeczne aspekty zdrowia i niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Tomaszewski, P., Garncarek, M., Rosik, P., Jaromin, M. (2009). Nauczmy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych. Warszawa: Zarząd Główny PZG.
W cyklu 2020Z:
Wprowadzenie teoretyczne: PJM, SJM , kulturowe podejście do społeczności głuchych; savoir vivre w komunikacji głuchych i słabosłyszących |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: