Pedagogika czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną 10-2S-PCI
Opis treści programowych:
Wykłady:
Wykłady:
1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego
zarys historii problematyki czasu wolnego
koncepcje czasu wolnego
pedagogika i „pedagogika specjalna czasu wolnego”
2. Problematyka społeczno-wychowawcza czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną.
3. Rewalidacyjny charakter form aktywności czasu wolnego .
4.Formy spędzania czasu wolnego.
5. Rola wychowania do racjonalnego spędzania czasu wolnego .
6. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
7. Czas wolny w zajęciach pozalekcyjnych (internaty, świetlice, kolonie). Organizacja czasu w DPS, WTZ. Turystyka.
8. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego.
Ćwiczenia:
1. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). Metody wychowania do rekreacji. Kto i kiedy może wychowywać do czasu wolnego.Sylwetka instruktora rekreacji (czasu wolnego).
2. Środowiskowe uwarunkowania kształtowania wzorców zachowań wolnoczasowych dzieci i młodzieży. Przegląd środowisk i instytucji, w których mogą być kształtowane wzorce zachowań wolnoczasowych dzieci, młodzieży i dorosłych.
3.Specyficzne cechy i determinanty zdrowotne i kulturotwórcze pracy nad sobą jako funkcja czasu wolnego.
4. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych, organizator, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne.
W cyklu 2020Z:
Opis treści programowych: Ćwiczenia: |
W cyklu 2020Zn:
Opis treści programowych: Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Opis metod kształcenia:
Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana
Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Cytowska B., (red. nauk.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011
http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf
2. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane
zagadnienia, WSH, Katowice 2011
3. Orłowska M., Błeszyński J., Czas wolny w służbie
niepełnosprawnych, Wyd. Naukowe PWN , Warszawa 2018
4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014
5.Sroczyński W., Ploch L., Czas wolny i niepełnosprawność,
Difin, 2017,
6. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego
we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 http://www.medyk.edu.pl/wgraneplik/kultura_czasu_wolnego_we_wspolczesnym_swiecie_red._v.tanas_w.welskop.pdf
7.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys
problematyki, WSHiG, Poznań 2002
Literatura uzupełniająca:
1. Hulek A., (red.), Czas wolny ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga. PAN, Wrocław, 1989.
2. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014
https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/poradnik-czas-wolny-od-nudy-zrownowazony-rozwoj-uczniow-zdolnych-w-ramach-zajec-pozalekcyjnych/attachment/2644
3. Pery A., i Kmita D., Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. ORE, Warszawa, 2014
http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=673&from=publication
4. Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997.
5. Ploch L., Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo. WSiP, Warszawa 1992.
6. Raport z badania dotyczący potrzeb, preferencji i sposobów spędzania czasu wolnego osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich opiekunów, przygotowany dla Domu Kultury Kadr i Centrum „Łowicka”, Warszawa, 2016
https://lowicka.pl/wp-content/uploads/2017/12/raport-01.pdf
7. Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport, PFRON, Warszawa, 2014
https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf
8. Grabowski J., Milewska M., Stasiak A., Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, WSTH, Łódź, 2007. http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4084
W cyklu 2020Z:
Literatura podstawowa: Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
W cyklu 2020Zn:
Literatura podstawowa: Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. METODY KSZTAŁCENIA W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 25 godzin. |
W cyklu 2020Zn:
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ac84ff92c83224c2a8ec8805b58a630db%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=381cbfa9-430d-45f0-af14-b4a606c95376&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 40 godzin. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: