Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych 10-2S-MRW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Z:
Wykład: 1.Głęboka niepełnosprawność intelektualna niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia. 2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 6. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim Ćwiczenia: 1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Znaczenie dotyku w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych. 7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym. |
W cyklu 2020Zn:
Wykład: 1.Głęboka niepełnosprawność intelektualna niepełnosprawność-etiologia, diagnoza, symptomatologia. 2. Zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Proces rewalidacji i edukacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 4. Instytucjonalne formy opieki i wychowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Trudności i problemy terapeutyczne w pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 6. Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie-pomoc i wsparcie w wymiarze krajowym i europejskim Ćwiczenia: 1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Znaczenie dotyku w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych. 7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
PC1_KS_W04
zna cele, zasady, metody i formy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
PC1_KS_W04
zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów rewalidacyjno-wychowawczych
PC1_KS_U04
potrafi opracować scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną oraz scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
PC1_KS_U04
potrafi dostosować proces rewalidacyjno – wychowawczy do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia.
PC1_KS_U02; PC1_KS_U03
potrafi skonstruować indywidualnych program rewalidacyjno-wychowawczy
Literatura
W cyklu 2020Z:
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
W cyklu 2020Zn:
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 30 grupa 2 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 |
W cyklu 2020Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 6 ćwiczenia - 12 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: