Metodyka wspomagania rozwoju percepcyjno-motorycznego i poznawczego u dziecka 10-2S-MRP
Metody wspomagania rozwoju percepcyjno- motorycznego dziecka - cele i założenia
Metoda M.Ch Knillów i Weronik Sherborne- wspomaganie rozwoju ruchowego
Metoda dobrego startu
Treningi sensoryczne
Adaptacja przestrzeni
Zabawy izometryczne a aktywizacja aparatu mowy
Terapia manualna - aktywizacja dłoni dziecka w badaniu otoczenia
Poranny krąg J. Kielinia i stymulacja bazalna w pracy z małym dzieckiem
Trening percepcyjno-motoryczny Kepharta w procesie uczenia
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PC1_KK_W03
Student zna etapy rozwojowe funkcji percepcyjno-motorycznych
PC1_KK_W02; PC1_KS_W03; PC1_KS_W04
Student zna metody wspomagania rozwoju percepcyjno-motorycznego
PC1_KK_W06; PC1_KK_W09; PC1_KS_W01; PC1_KS_W03
Zna podstawowe koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii małego dziecka akcentujące znaczenie zaburzeń percepcyjno-motorycznych w rozwoju małego dziecka
PC1_KS_W03; PC1_KS_W06
Student zna psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju percepcyjno-motorycznego wykorzystywane w procesie terapeutycznym dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.
PC1_KS_U01; PC1_KS_U02; PC1_KS_U04; PC1_KS_U05
Student potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.
PC1_KS_U01; PC1_KS_U02; PC1_KS_U04; PC1_KS_U05
Student potrafi opracować i przeprowadzić zadania terapeutyczne do realizacji w domu, uwzględniając codzienne czynności pielęgnacyjne rodziców.
PC1_KK_U05; PC1_KS_U06
Potrafi organizować sytuacje dydaktyczne prowokujące do samooaktywności i twórczego poszukiwania rozwiązań edukacyjnych oraz wspierające rodziców jak i dzieci w samodzielności w zdobywaniu wiedzy.
PC1_KS_K01; PC1_KS_K02
Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z planowaniem i prowadzeniem terapii dziecka z opóźnieniem psychoruchowym.
PC1_KK_K02; PC1_KS_K01; PC1_KS_K02
Student potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
Kryteria oceniania
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
1. Test z treści przedmiotu
2. Wykonanie ćwiczeń podczas treningów
3. Obecność na zajęciach
Zajęcia mają charakter warsztatowy-treningowy
Literatura
Matyja M. , Gogola A. (2010) Edukacja sensomotoryczna niemowląt. Katowice
Przyrowski Z. (2012) Integracja sensoryczna
Bogdanowicz m. 1997) Integracja percepcyjno-motoryczna. CMPPP Warszawa
Sherborn W. Ruch rozwijający .
Kniil M. ,Ch. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja. programy aktywności.
Kephart Newell (1970) Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa
Rogers S., Dawson G. (2015) Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. Wspieranie komunikacji , uczenia się i rozwoju społecznego . Fundacja rozwiązać autyzm, Warszawa
Rogers. S., dawson G., Vismara L. (2015) Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem. Wyd. UJ. Kraków.
Nitsh C., Hunter G. (2012) Wspieranie rozwoju dziecka. Wyd. Olesiejuk
Odochwska -Szlachcic B., Mierzejewska B. (2013) Wzrok i słuch - zmysły wiodące w uczeniu sie w aspekcie integracji sensorycznej. Harmonia, Sopot
Kranowwitz C. (2012) Nie -zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Harmonia, Sopot
Piotrowicz R., Walkiewicz-Krutak M. (red.) Małe dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS.
Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS
Piotrowicz R., Pisarek E. (2016) Grafomotoryka- ćwiczenia rewalidacyjne. PWN Warszawa
Uwagi
W cyklu 2020Z:
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2020Zn:
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: