Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - 2 10-2S-MN2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Z:
1. Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym – podstawy prawne funkcjonowania szkół – analiza statutów szkół. 2. Analiza planu nauczania oraz programy w szkołach specjalnych. 3. Sposoby przygotowania uczniów szkół specjalnych do życia dorosłego – niezależność, odpowiedzialność, umiejętność podejmowania decyzji, prawa osób niepełnosprawnych intelektualnie itp. 4. Nauczanie technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie) w szkołach specjalnych. 5. Przygotowanie absolwentów szkół specjalnych do podjęcia pracy. 6. Metody nauczania wykorzystywane w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze szczególnym zwróceniem uwagi na metody wykorzystywane w ramach zajęć z przedmiotu „rozwijanie kreatywności". 7. Edukacja seksualna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 8. Sposoby realizacji przedmiotu "rozwijanie kreatywności". 9. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. 10. Sposoby korzystania z instytucji medycznych, policji i innych służb społecznych. 11. Metody kształtowania postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą. 12. Sport dla osób niepełnosprawnych intelektualnie – ruch „Olimpiad specjalnych”. 13. Sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. 14. Asertywność – sposoby kształtowania u osób ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną. |
W cyklu 2020Zn:
1. Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym – podstawy prawne funkcjonowania szkół – analiza statutów szkół. 2. Analiza planu nauczania oraz programy w szkołach specjalnych. 3. Sposoby przygotowania uczniów szkół specjalnych do życia dorosłego – niezależność, odpowiedzialność, umiejętność podejmowania decyzji, prawa osób niepełnosprawnych intelektualnie itp. 4. Nauczanie technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie) w szkołach specjalnych. 5. Przygotowanie absolwentów szkół specjalnych do podjęcia pracy. 6. Metody nauczania wykorzystywane w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze szczególnym zwróceniem uwagi na metody wykorzystywane w ramach zajęć z przedmiotu „rozwijanie kreatywności". 7. Edukacja seksualna osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 8. Sposoby realizacji przedmiotu "rozwijanie kreatywności". 9. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. 10. Sposoby korzystania z instytucji medycznych, policji i innych służb społecznych. 11. Metody kształtowania postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą. 12. Sport dla osób niepełnosprawnych intelektualnie – ruch „Olimpiad specjalnych”. 13. Sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. 14. Asertywność – sposoby kształtowania u osób ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
PC1_KS_W06
zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym,
PC1_KK_W09; PC1_KK_W12
zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną,
PC1_KS_W04; PC1_KS_W04
zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym,
PC1_KS_W04; PC1_KS_W09
zna trudności uczniów w opanowaniu programu kształcenia, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania,
PC1_KS_U03
potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością,
PC1_KS_U04
potrafi opracować scenariusz lekcji dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym,
PC1_KS_K01
potrafi współpracować w grupie realizując zadania,
PC1_KS_K02; PC1_KK_K05
prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac.
Literatura
W cyklu 2020Z:
1. Kaja B. - „ Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka” WSP Bydgoszcz 1995 2. Klaro-Celej L., Mossakowska L. (1999). „Komentarz do Programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”. Warszawa: WSiP 3. Lovaas O.I. - „Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP 1993 4. Minczakiewicz E. „Wychowanie i nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym” WsiP, 1985 5. Olechnowicz H. „wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo” WsiP 1979 6. Olechnowicz H. - „ Wyzwalanie aktywności ...” WSiP 1995 7. Polkowska I - „ Praca rewalidacyjna w szkole życia” 8. Pileccy W.i. J. - „ Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej” WSP Kraków 1995 9. Pilecki J. /red/ - „ Usprawnianie, wychowanie i nauczania osób z głębszym upośledzeniem umysłowym” WSP Kraków 1996 10. Podstawa programowa kształcenia ogólnego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych. 11. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 12. Program wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, MEN, Warszawa 1997 |
W cyklu 2020Zn:
1. Kaja B. - „ Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka” WSP Bydgoszcz 1995 2. Klaro-Celej L., Mossakowska L. (1999). „Komentarz do Programu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”. Warszawa: WSiP 3. Lovaas O.I. - „Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP 1993 4. Minczakiewicz E. „Wychowanie i nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym” WsiP, 1985 5. Olechnowicz H. „wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo” WsiP 1979 6. Olechnowicz H. - „ Wyzwalanie aktywności ...” WSiP 1995 7. Polkowska I - „ Praca rewalidacyjna w szkole życia” 8. Pileccy W.i. J. - „ Stymulacja psychoruchowa dzieci o obniżonej sprawności umysłowej” WSP Kraków 1995 9. Pilecki J. /red/ - „ Usprawnianie, wychowanie i nauczania osób z głębszym upośledzeniem umysłowym” WSP Kraków 1996 10. Podstawa programowa kształcenia ogólnego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych. 11. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 12. Program wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, MEN, Warszawa 1997 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów", prezentacje multimedialne. Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów", prezentacje multimedialne. Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: