Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku 10-2S-MEP1
TEMATYKA WYKŁADÓW:
1. Teoretyczne podstawy profilaktyki – skąd biorą się zachowania problemowe i ryzykowne;
2. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych;
3. Strategie oddziaływań profilaktycznych;
4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna;
5. Teoria resilience - rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych;
6. Koncepcja profilaktyki pozytywnej;
7. Profilaktyka pozytywna w praktyce;
8. Profilaktyka w szkole;
9. Zasady tworzenia programów profilaktycznych;
10. Ewaluacja programów profilaktycznych;
11. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktycznego, przyczyny niskiej skuteczności programów profilaktycznych
12. System rekomendacji programów profilaktycznych;
13. Profilaktyka w środowisku lokalnym;
14. Profilaktyka z uwzględnieniem wieku rozwojowego odbiorów
15. Powtórzenie materiału
TEMATYKA ĆWICZEŃ
TEMATYKA ĆWICZEŃ
- Agresja wśród dzieci i młodzieży - formy jej zapobiegania i eliminowania
- Przeciwdziałanie alkoholizowaniu się nieletnich
- Uzależnienie dzieci i młodzieży od nikotyny – oddziaływanie profilaktyczne
- Zjawisko narkomanii wśród młodzieży – skutki i przeciwdziałanie
- Problem prostytucji wśród nieletnich
- Zjawisko bulimii i anoreksji u młodzieży szkolnej
- Przeciwdziałanie uzależnieniu dzieci i młodzieży od komputerów (gier i Internetu)
- Uzależnienie od telefonów komórkowych wśród uczniów – zagrożenia i zapobieganie
- Opiekuńcza, wychowawcza i profilaktyczna rola pedagoga szkolnego
- Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkole
- Przemoc w rodzinie – zapobieganie i pomoc ofiarom
- Rodzina z problemem alkoholowym – formy pomocy
- Arteterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej
- Muzykoterapia jako metoda oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych
- Harcerstwo i jego system wychowawczy
W cyklu 2020L:
TEMATYKA WYKŁADÓW TEMATYKA ĆWICZEŃ |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
PC1_KS_W03
Rozumie pojęcie metodyki oddziaływań profilaktycznych, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej
PC1_KS_W05
Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych
PC1_KS_W04
Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych
PC1_KS_U03
Potrafi znaleźć i zaprezentować informacje na temat
lokalnych instytucji zajmujących się realizacją programów profilaktycznych na poziomie profilaktyki pierwotnej i wtórnej oraz realizowanych przez nie programów profilaktycznych
PC1_KK_U01
Dokonuje krytycznej oceny realizowanych programów profilaktycznych, potrafi opisać kierunki zmian w zakresie oddziaływań profilaktycznych
PC1_KS_U03
Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych i narzędzia do badań ewaluacyjnych
PC1_KK_K02
ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań profilaktycznych
Kryteria oceniania
- Zaliczenie ćwiczeń - przedstawienie na zajeciach prezentacji na wybrany temat
- Egzamin - egzamin testowy, 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,
- Łukowska K., Okulicz-Kozaryn K. (2010). Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Praktyczne wskazówki dla samorządów. Warszawa: Fundacja Etoh.
- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
- USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony)
Literatura uzupełniajaca:
- Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.
- Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA
- Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika.
- Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
- Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.
- Irena Pufal-Struzik red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP.
- Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010.
- Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008.
- Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR
W cyklu 2020L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU: 1. Informacje o sposobie zdalnej realizacji wykładów. 2. Informacje o sposobie zdalnej realizacji ćwiczeń Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: