Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów niesłyszących 10-2S-MEN1
1. Uczeń funkcjonalnie niesłyszący – charakterystyka możliwości i ograniczeń, specjalne potrzeby edukacyjne. Zaburzenia mowy w obszarze : treści; formy językowej wypowiedzi; postaci fonicznej wypowiedzi. Asynchronia czynności komunikacyjnych. Wizualno-przestrzenna forma wypowiedzi uczniów, jako nadawców i odbiorców w toku edukacji szkolnej.
2. Komunikacja wizualno - przestrzenna w Polskim Języki Migowym (PJM) uczniów w toku zajęć edukacyjnych. PJM oraz SJM stosowane w nauczaniu dzieci głuchych. Język migowy a wychowanie dwujęzykowe. Czynniki wpływające na skuteczność procesu dwujęzycznego nauczania dzieci z wadą słuchu.
3. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla uczniów niesłyszących
4. Strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszących klas 1-3
5. Ćwiczenia wspomagające naukę języka polskiego uczniów z wadą słuchu
6. Błędy popełniane przez uczniów niesłyszących w języku polskim Metodyczne rozwiązania stosowane w przezwyciężania trudności w skutecznym porozumiewaniu się w języku werbalnym i w piśmie uczniów niesłyszących
7. Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu przez uczniów z wadą słuchu
8. Wykorzystanie ilustracji w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z wadą słuchu
9. Strategie rozwiązywania zadań z treścią przez uczniów niesłyszących
W cyklu 2020L:
1. Uczeń funkcjonalnie niesłyszący – charakterystyka możliwości i ograniczeń, specjalne potrzeby edukacyjne. Zaburzenia mowy w obszarze : treści; formy językowej wypowiedzi; postaci fonicznej wypowiedzi. Asynchronia czynności komunikacyjnych. Wizualno-przestrzenna forma wypowiedzi uczniów, jako nadawców i odbiorców w toku edukacji szkolnej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2018L: |
Efekty kształcenia
PC1_KS_W02
zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w placówkach specjalnych oraz integracyjnych
PC1_KS_W04
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabo słyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego, klas I-III szkoły podstawowej oraz z w internacie
PC1_KS_W04
ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka słabo słyszącego oraz niesłyszącego w zależności od poziomu edukacji w placówkach specjalnych i integracyjnych
PC1_KS_W04
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty)
PC1_KS_W04
zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania
PC1_KS_U03
potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi niesłyszacycmi i słabosłyszacycmi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM
PC1_KS_U03
potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej (zajęcia przedszkolne, zintegrowane w klasach I-III, dydaktyczno-wychowawcze w internacie)
PC1_KS_U03
potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno - wychowawczych dla dzieci słabo słyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wych. dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami
PC1_KS_U03
potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno wych. oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabo słyszących
PC1_KS_U03
potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi słabo słyszącymi/ niesłyszącymi w wybranej placówce edukacyjnej: specjalnej/integracyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie, biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami
PC1_KS_U03
posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
PC1_KK_K01
poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjno-wychowawcze; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych
PC1_KK_K01
podejmuje odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji
PC1_KK_K04
przestrzega zasad moralnych i etycznych acy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga
Kryteria oceniania
Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej wideokonferencja
Literatura
Korzon A. „ Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych”, Wyd.WSP Kraków 1996
Korzon A, Plutecka „Kształcenie zintegrowane niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej”
Kupisiewicz M. „ Dziecieca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu” 1999
Pietrzak W. " Język migowy elementem składowym rozwoju sprawności językowej dziecka głuchego" w: Pietrzak W. "Język migowy dla pedagogów", WSiP, 1992
Pietrzak W. "Zastosowanie metody kombinowanej w pracy z uczniami klas wyższych nad rozumieniem tekstu pisanego", Szkoła Specjalna nr.6 ,1985
Csanyi Y„Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu” , WSiP . 1994
Korzon A. „Rozwiązywanie problemów przez dzieci niesłyszace a treści programu nauczania klas poczatkowych” w: S.Mihlewicz „ Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych”, Oficyna wydawnicza „Impuls”2000
Krakowiak K. Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu
Bouvet D. Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: