Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego 10-2S-MDZ
1. Specyfika rozwoju zawodowego w okresie dorosłości (trudności w realizacji zadań rozwojowych).
2. Założenia metodyki indywidualnego i grupowego poradnictwa w pracy doradcy zawodowego z osobami dorosłymi.
3. Znaczenie poradnictwa zawodowego w modelu usług rynku pracy OHP.
4. Usługi i formy wsparcia osób bezrobotnych i poszukujących pracy w publicznych służbach zatrudnienia.
5. Programy wsparcia startu zawodowego osób do 25 roku życia.
6. Poradnictwo zawodowe a proces usamodzielnienia wychowanków placówek wychowawczo-opiekuńczych (MOW, MOS opieka zastępcza).
7. Przykłady dobrych praktyk aktywizacji społecznej i zawodowej klientów instytucji pomocy społecznej (MOPS; GOPS; PCPR).
8. Formy i metody aktywizacji zawodowej więźniów i osób opuszczających zakłady karne.
9. Specyfika poradnictwa zawodowego dla osób długotrwale bezrobotnych.
10. Programy i instrumenty wsparcia aktywizacji zawodowej kobiet w trudnej sytuacji życiowej (niepełnosprawne dziecko; doświadczenie przemocy; samotne rodzicielstwo; niepełnosprawność).
11. Metodyka poradnictwa zawodowego wobec wyzwań międzykulturowych.
12. Etyczne i prawne aspekty pracy doradcy zawodowego w pracy z osobami dorosłymi.
W cyklu 2020L:
Dr hab. Mariola Wolan-Nowakowska, prof. APS Ramowy zakres treści: KSZTAŁCENIE ZDALNE rok akademicki 2020/2021 |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
PC1_KK_W02 Student ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego oraz narzędzi skutecznej komunikacji w rozmowie doradczej.
PC1_KK_W03 Student ma wiedzę na temat specyficznych trudności klientów w odniesieniu do prowadzenia indywidualnej i grupowej porady zawodowej i życiowej.
PC1_KK_W04 Student ma wiedzę na temat struktury oraz procedur prowadzenia indywidualnej i grupowej porady zawodowej.
Umiejętności
PC1_KK_U01 Potrafi wykorzystywać procedury prowadzenia indywidualnej i grupowej porady zawodowej.
PC1_KK_U03 Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w prowadzeniu poradnictwa zawodowego.
PC1_KK_U04 Potrafi dokonać analizy własnych działań w pracy z klientem zagrożonym wykluczeniem społecznym oraz wskazać obszary wymagające modyfikacji.
Kompetencje społeczne
PC1_KK_K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania.
PC1_KK_K02 Dostrzega i formułuje problemy i dylematy etyczne w odniesieniu do pracy własnej oraz pracy innych osób.
Kryteria oceniania
metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów
praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe
Literatura
Literatura:
Bańka A. (2004) : Rozwój i zastosowanie teorii psychologicznych we współczesnym doradztwie karier w kontekście integracji transkulturowej // Chowanna t. 2 s. 9-32
Mrozek M. (2009). Praca z klientem dorosłym : Warszawa : Kraj. Ośr. Wspier. Eduk. Zaw. i Ustawicznej.
Piorunek M. (2016). Kariera według młodych, czyli nowy paradygmat kariery na dysonansowym rynku pracy. Studia Edukacyjne nr 38, pp. 83-95.
Pisula D. (2010). ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza. Warszawa: KOWEZiU.
Wolan – Nowakowska, M. (2018). Przygotowanie młodzieży niedostosowanej społecznie do procesu usamodzielnienia na przykładzie działalności Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Księży Orionistów. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 3, 419-433.
Literatura uzupełniająca:
Wolan – Nowakowska, M. (2007). Kierowanie karierą zawodową a sztuka osiągania zadowolenia w życiu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio D, Medicina, Vol. LXII, Suppl. XVIII, N. 9, s.142--146.
Kargulowa A. (2009). Poradnictwo wobec kultury indywidualizmu // Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja. nr 2 s. [7]-18
W cyklu 2020L:
Literatura: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
nakład pracy studenta: godziny kontaktowe 60, studiowanie wybranej literatury z obszaru doradztwa zawodowego 45, przygotowanie się do egzaminu 30, inne formy 5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: