Metodyka oceny i wspomagania rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku przedszkolnym 10-2S-MDN1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020L:
1. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku przedszkolnym. Specyfika organizacji zajęć edukacyjnych – zasada poglądowości i indywidualizacji, metody i formy nauczania, adaptacja środków dydaktycznych. 2. Specyfika rozwoju poznawczego, językowego i emocjonalno-społecznego dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym w kontekście strategii zaradczych – zapobieganie werbalizmowi i trudnościom w nabywaniu pojęć naturalnych. 3. Rozwój percepcji dotykowej. Przygotowanie dziecka niewidomego do nauki brajla. Wykorzystanie Rozwojowego Programu Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich S. Mangold. Zabawki i materiały dydaktyczne ukierunkowane na rozwój percepcji dotykowej. 4. Zabawa i jej funkcje w rozwoju dziecka niewidomego i słabowidzącego w wieku przedszkolnym. Zasady adaptacji zabawek i materiałów edukacyjnych do możliwości percepcyjnych i potrzeb edukacyjno-rozwojowych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. 5. Edukacja graficzna dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym. Właściwości prawidłowo zredagowanych rysunków wypukłych, wady i zalety poszczególnych technik tyflograficznych, ograniczenia i możliwości stosowania rysunków dotykowych w edukacji przedszkolnej. Czytanie grafiki i rysowanie bezwzrokowe – etapy wstępne. 6. Analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego – identyfikacja potencjalnych trudności w realizacji wybranych treści na zajęciach tyflodydaktycznych. Wybrane strategie organizacji zajęć edukacyjnych dla dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku przedszkolnym. |
W cyklu 2020Ln:
Treści: 1. Specyfika rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego i językowego dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym. 2. Specyfika trudności w rozwoju percepcji wzrokowej u dzieci słabowidzących w wieku przedszkolnym. 3. Wybrane programy rehabilitacyjne wykorzystywane we wspomaganiu rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku przedszkolnym. 4. Zasady przygotowywania i adaptowania pomocy dydaktycznych dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku. 5. Rozwój percepcji dotykowej u dzieci niewidomych w wieku przedszkolnym. Przygotowanie do nauki brajla. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
PC1_KS_W01; PC1_KS_W02
Potrafi scharakteryzować techniki wspomagające komunikację osoby dorosłej z dzieckiem z dysfunkcją wzroku będącym na przedsłownym etapie rozwoju.
PC1_KS_W01
Potrafi wskazać oraz scharakteryzować podstawy programowe MEN dotyczące wychowania i edukacji dzieci z dysfunkcją wzroku w wieku przedszkolnym.
PC1_KK_W04; PC1_KS_W02; PC1_KS_W04
Potrafi wymienić i omówić elementy organizacji pracy w przedszkolu specjalnym dla dzieci z dysfunkcją wzroku.
PC1_KK_W06; PC1_KS_W05
Potrafi scharakteryzować specyfikę rozwoju poznawczego, językowego, motorycznego, emocjonalnego, społecznego dziecka z dysfunkcją wzroku w wieku przedszkolnym.
PC1_KS_W06
Potrafi wymienić i opisać zasady, metody i formy organizacji procesu dydaktycznego w grupach przedszkolnych dla dzieci z dysfunkcją wzroku.
PC1_KS_W06
Potrafi wymienić zasady doboru i adaptacji pomocy dydaktycznych dla dzieci z dysfunkcją wzroku w wieku przedszkolnym.
PC1_KS_W06
Potrafi wymienić i opisać wybrane metody, programy terapeutyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi z dysfunkcją wzroku w wieku przedszkolnym.
PC1_KK_U02; PC1_KS_U04; PC1_KS_U05
Potrafi opracować poprawny merytorycznie rozkład materiału zajęć dydaktycznych w przedszkolu (tygodniowy, miesięczny).
PC1_KK_U02; PC1_KS_U04; PC1_KS_U05
Potrafi w sposób metodycznie poprawny zaplanować zajęcia dydaktyczne dla dzieci z dysfunkcja wzroku w wieku przedszkolnym.
PC1_KK_U02; PC1_KS_U04; PC1_KS_U05
Potrafi dokonać oceny poprawności wykonania oraz przydatności pomocy dydaktycznej do pracy z dzieckiem z dysfunkcją wzroku.
PC1_KK_U02; PC1_KS_U04; PC1_KS_U05
Potrafi zaprojektować i wykonać pomoc dydaktyczną przeznaczoną dla dziecka z dysfunkcją wzroku w wieku 3-6 lat.
PC1_KK_K01
Jest wrażliwy i otwarty na potrzeby małego dziecka z dysfunkcją wzroku.
PC1_KK_K02
Efektywnie współpracuje w mniejszej grupie podczas zajęć warsztatowych.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Czerwińska, K. (red.) (2015). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Literatura uzupełniająca: Chojecka A., Magner M., Szwedowska E., Więckowska E. (2008). Nauczanie niewidomych dzieci rysunku. Przewodnik dla nauczyciela. Laski: Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Materiały autorskie wykorzystywane na zajęciach będą zamieszczane w Plikach w zespole Teams (nazwa danego folderu zawiera datę realizacji ćwiczeń) i jednocześnie przesyłane na grupowy adres mailowy: wwr.aps.19@gmail.com |
W cyklu 2020Ln:
Czerwińska K., Konieczna I. (2015). Rola zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym. W: W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (173–195). Warszawa: Wydawnictwo APS. Dąbrowska K. (2015). Wybrane narzędzia diagnostyczne i diagnostyczno-terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (30–45). Warszawa: Wydawnictwo APS. Miler-Zdanowska K. (2014). Specyfika rozwoju komunikacji językowej u dzieci z dysfunkcją wzroku. W: W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku (121-138). Warszawa: Wydawnictwo APS Paplińska M. (2008). Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły – przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: D. Gorajewska (red.), Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole (s. 132-141). Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. Paplińska M. (2004). Rozwój percepcji i poznania dotykowego u niewidomych dzieci. W: Walczak G. (red.), Wspomaganie rozwoju małych dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M., Kalisz P. (2014). Rozwijanie umiejętności z zakresu orientacji przestrzennej i poruszania się u małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku (194–232). Warszawa: Wydawnictwo APS |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Link do zespołu „Metodyka oceny i wspomagania rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku przedszkolnym”: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8e83c36967b54ecb86aca9726e46a364%40thread.tacv2/conversations?groupId=5287f8fd-bad0-44ca-a707-ea1e36891bdb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 metody kształcenia: metody ćwiczebne, konwersatorium, dyskusja, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, realizacja zadań praktycznych i projektowych nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: wykład, warsztaty, analiza filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne. Nakład pracy studenta (ćwiczenia): 12h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25h Przygotowanie się do egzaminu: 20h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 57h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 Link do aplikacji TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a53630c0a952d4e76b3bde58b25c21ca0%40thread.tacv2/conversations?groupId=58b2522c-de62-4eab-8d92-e32ea1f86a74&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: