Diagnostyka w poradnictwie zawodowym 10-2S-DWZ1
Młodzież niedostosowana społecznie a poradnictwo zawodowe
Zjawisko transmisji międzypokoleniowej
Młodzież NEET
Tranzycja jako wyzwanie okresu dorastania
Poradnictwo – definicja i rodzaje
Rozmowa doradcza – cele i etapy
Pedagog specjalny jako doradca – kompetencje i formy pracy
Definicja i etapy diagnozy
Metody diagnozy
Wywiad (zasady prowadzenia wywiadu, etapy, rodzaje pytań)
Rozwój zawodowy (definicja/ etapy/ uwarunkowania)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
PC1_KK_W01 Student zna terminologię z zakresu diagnozy w poradnictwie; zna metody i narzędzia diagnozy, szczególnie w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością
PC1_KK_W02 Student ma wiedzę na temat problemów klienta z niepełnosprawnością/ uczestnika działalności pomocowej/ w odniesieniu do rozwoju zawodowego
PC1_KK_W03 Student posiada wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach stosowanych w diagnostyce w poradnictwie zawodowym
PC1_KK_W04 Student ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych w procesie diagnozy w poradnictwie zawodowym
Umiejętności
PC1_KK_U01 Potrafi ocenić przydatność zastosowania określonych metod, technik i procedur diagnozy w poradnictwie zawodowym dla osób niepełnosprawnych
PC1_KK_U03 Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w prowadzeniu procesu diagnozy w poradnictwie zawodowym
Kompetencje społeczne
PC1_KK_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania
Kryteria oceniania
Aktywna obecność i zaangażowanie. Przygotowanie do zajęć. Realizacja zadań domowych.
Ocena z egzaminu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
• Wolan-Nowakowska M. (2009). Znaczenie diagnozy w poradnictwie zawodowym. W: W: M. Wolan-Nowakowska (red.) Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych – ku możliwościom przeciw ograniczeniom. Kraków Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. S. 105-115.
• Kulińska J. (2004). Obserwacja jako jedna z metod uzyskiwania informacji przez doradcę zawodowego W. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy zawodowego., s. 59-69.
• Hoffman K. (2004). Studium przypadku w poradnictwie zawodowym. W. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy zawodowego., s. 69-79.
Literatura uzupełniająca:
• Balcar B., Borkowska A., Czerw A., Gąsiorowska A, Nosal Cz. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego nr 34
• Wolan-Nowakowska M. (2008). Wybrane aspekty decyzji zawodowych i edukacyjnych młodzieży niepełnosprawnej, ANNALES UMCS SECTIO J PEDAGOGIA – PSYCHOLOGIA s. 39-59.
• Wolan – Nowakowska, M. (2007). Kierowanie karierą zawodową a sztuka osiągania zadowolenia w życiu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio D, Medicina, Vol. LXII, Suppl. XVIII, N. 9, s.142--146.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: