Praktyka pedagogiczna (dyplomowa) w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka 10-2P-WWR3f
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki specjalistycznej dla dzieci z wadą słuchu,
szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz
sposobami ich realizacji - opracowanie charakterystyki placówki.
Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka w placówce
opiekuńczo-wychowawczej, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistówprzygotowanie wypisu realizowanych zadań.
Dokonanie oceny funkcjonalnej dziecka na podstawie analizy dokumentów, obserwacji arkuszy
diagnostycznych. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej dziecka oraz
sporządzenie programu wspomagania rozwoju.
Student uczestnicy w zebraniach zespołu diagnostyczno-terapeutycznego.
Student jako asystent realizuje zajęcia indywidualne z dzieckiem i rodzina mające na celu realizację
programu wspomagania rozwoju w placówce i w domu dziecka.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
W cyklu 2020Ln:
1..Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy oraz sposobami ich realizacji-opracowanie charakterystyki placówki. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W08 Posiada wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
K_W09 E.3WW.W2. Zna założenie organizacyjne placówek specjalistycznych.
K_W15 E.3WW.W3. Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju.
K_W08 Zna zadania poszczególnych członków interdyscyplinarnego zespołu specjalistów Zna podstawowe zasady dotyczące kontaktu pomiędzy rodzicami a dziećmi – prawidłowości i zakłócenia.
Umiejętności
K_U03 Obserwuje, rozumie i interpretuje zachowania zespołu realizującego zadania dydaktyczne, opiekuńcze i terapeutyczne wobec dzieci zaburzeniami rozwojowymi.
K_U02 Potrafi przeprowadzić rozmowę z zespołem wspierającym rozwój dziecka na temat procesu wspomagania rozwoju.
K_U04 Poprawnie określa cele zajęć, opiekuńczych, środki dydaktyczne, itd. Prawidłowo dokonuje zapisu obserwacji zajęć dydaktycznoterapeutycznych.
K_U03 Potrafi dokonać psychopedagogicznej charakterystyki funkcjonowania dziecka w wieku rozwojowym 0-6 lata.
K_U03 Potrafi przeprowadzić obserwację grupy dziecięcej z wykorzystaniem skali oceny rozwoju psychoruchowego dziecka Poprawnie określa zadania diagnostyczne Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia zgodnie z opracowana koncepcją.
K_U05 Potrafi asystować w realizacji zadań terapeutycznych z dzieckiem z wadą słuchu.
K_U06 E.3WW.U4. Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych zgodnie z opracowaną koncepcją.
K_U08 Potrafi komunikować się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych. Czynnie uczestniczyć w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, precyzyjnie prezentować własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonywać oceny innych stanowisk.
K_U06 Potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb wychowanków, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą wychowanków.
K_U07 Potrafi konstruować proste projekty badawcze: w tym rozróżniać orientacje w metodologii badań, formułować problemy i hipotezy badawcze, dobierać adekwatne metody i techniki badawcze, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, dokonywać twórczej prezentacji wyników badań w obrębie pedagogiki specjalnej; współpracować z członkami zespołów badawczych na różnych etapach projektowania i realizacji badań.
K_U10 Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami i uczestnikami procesu rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji; kierować pracą zespołu, podejmować w nim wiodącą rolę w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań pedagogicznych.
K_U11 E.3WW.U5. Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie tych praktyk.
Kompetencje społeczne
K_K03a Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym.
K_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
K_K01 Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
K_K02b E.3WW.K1. Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
K_K03a Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
K_K02c Ma świadomość o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Zakładowy opiekun praktyk, potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: