Wprowadzenie do wiedzy o kulturze 10-1S-WWK
ZAKRES TEMATYCZNY
1. Kultura - rodowód i wieloznaczność terminu
2. Kultura - historyczna perspektywa jej rozumienia
3. Kultura - ewolucja rozumienia pojęcia w dyskursie filozoficznym
I Współczesne propozycje ujęć terminu kultura
II Rozumienie wybranych zjawisk i procesów współczesnej kultury
III. Kultura a rozwój cywilizacji. Prawidłowości rządzące procesem asymilacji nowych dzieł do systemu kultury.
IV. Ewolucja kultury
V. Transgresja - interpretacja zjawiska, jego miejsca i roli w kulturze.
VI. Kultury regionów i/lub wspólnot.
VII. Zróżnicowania kulturowe w obrębie wspólnot, społeczności i regionów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018L: |
Efekty kształcenia
Efekty dla specjalności ASKn-EW:
WIEDZA
PE1_W22
- Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury materialnej i symbolicznej oraz kultury relacji międzyludzkich.
PE1_W24
- Rozumie znaczenie kultury i tradycji w rozwoju osobowości i kształtowaniu tożsamości człowieka;.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U04
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat zjawisk kulturowych rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł.
PE1_U06
- Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat problematyki animacyjnej, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych.
PE1_U15
- Obserwuje i krytycznie analizuje zjawiska kultury współczesnej.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Efekty dla specjalności ASK-EN:
WIEDZA
PE1_W22
- Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury materialnej i symbolicznej oraz kultury relacji międzyludzkich.
PE1_W24
- Ma wiedzę o kulturowych podstawach edukacji oraz rozumie znaczenie kultury, jako przestrzeni dla działań o charakterze wychowującym.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U04
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z tematyką kultury i jej kontekstów edukacyjnych.
PE1_U06
- Ma umiejętność precyzyjnego definiowania elementarnych pojęć dotyczących kultury oraz swobodnego poruszania się w tematyce kulturowych podstaw edukacji.
PE1_U15
- Obserwuje i krytycznie analizuje zjawiska kultury, w tym także kultury dnia codziennego.
Kryteria oceniania
1. Ocena znajomości i rozumienia treści przedmiotu na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi będącej autorską ilustracją wybranego sposobu odniesienia się do jednego z zagadnień zawartych w programie zajęć.
2.Test końcowy, zawierający pytania zamknięte i otwarte.
3. Uczestniczenie w wykładach jest obowiązkowe. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest obecność na dwunastu wykładach wchodzących w skład kursu.
OGŁOSZENIE
W ZWIĄZKU Z DECYZJĄ O ZAWIESZENIU ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH PROPONUJĘ PAŃSTWU MAILOWĄ I/LUB TELEFONICZNĄ DROGĘ KONTAKTOWANIA SIĘ ZE MNĄ W GODZINACH PRZEWIDZIANYCH NA NASZ WYKŁAD I CZAS MOICH DYŻURÓW.
W ŚRODY MOŻNA KONTAKTOWAĆ SIĘ ZE MNĄ TELEFONICZNIE, W GODZINACH: 14.30 -16.30, A W CZWARTKI W GODZINACH: 11.40 -14.15 POD NUMEREM 662-312-134.
KONTAKT MAILOWY, POD JEDNYM Z ADRESÓW:
syjar@aps.edu.pl
sylwia.jaronowska@wp.pl
ANALOGICZNIE DO DNIA 12.03.2020, W DNIU POPRZEDZAJĄCYM WYKŁAD OTRZYMAJĄ PAŃSTWO NA ADRES MAILOWY GRUPY: animacja.aps2020@gmail.com MATERIAŁY POTRZEBNE DO GŁĘBSZEJ INFILTRACJI ZAGADNIEŃ ZWIĄZANYCH Z TEMATEM.
Literatura
E. Włodarczyk, "Kultura", (w:) "Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku", T. Pilch (red.), t. II, Warszawa 2003
A.M. Suchecki, "Naukowe rozumienie kultury jako zjawiska społeczno-ekonomicznego - przegląd koncepcji", "Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego" 26/2012
A. Koropczuk , "Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury", "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013
J. Kozielecki, "Transgresja i kultura", Warszawa 1997, rozdz. IX, X.
T. Paleczny, "Bunt nadnormalnych", Kraków 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: