Warsztat umiejętności wychowawczych 10-1S-WUM
Tożsamość wychowawcy jako instrument wychowania – wymiary tożsamości, komunikowanie tożsamości.
Formy oddziaływania pedagogicznego (profilaktyka zagrożeń, pomoc w sytuacjach kryzysu, modelowanie właściwych zachowań)
Praca z wychowankiem Diagnoza wychowanka.Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi. Opracowanie założeń pracy wychowawczej
Formy oddziaływania pedagogicznego (profilaktyka zagrożeń, pomoc w sytuacjach kryzysu, modelowanie właściwych zachowań, pozytywne formy i metody oddziaływania na dziecko). Praca z zespołem klasowym, grupą wychowawczą. Diagnoza grupy klasowej, wychowawczej. Klasa w procesie grupowym. Role indywidualne w klasie, grupie wychowawczej. Integracja klasy, grupy wychowawczej i budowanie poczucia bezpieczeństwa. Ukierunkowanie myślenia na potrzeby i możliwości dzieci – wzmacnianie w dziecku jego naturalnych możliwości i zdolności. Umiejętność rozpoznawania uczuć w kontaktach z dziećmi, nazywanie ich, budowanie relacji z wychowankami.
Techniki komunikacyjne i techniki rozwiązywania problemów. Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu
Wychowanie przez współpracę. Praca z rodziną wychowanka. Rodzina jako system.
Postawy wychowawcze rodziców wobec dzieci. Współpraca z innymi nauczycielami.Rodzina a szkoła, placówka opiekuńczo - wychowawcza. Rodzice, instytucje, stowarzyszenia jako partnerzy pracy wychowawczej szkoły.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu modułu student:
PEP1_W14 ma podstawową wiedzę o uczestnikach
działalności pedagogicznej, zorientowaną
na zastosowanie w praktycznej działalności
pedagogicznej w obszarze pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej
PEP1_U03
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin oraz praktyki do ćwiczenia umiejętności niezbędnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz projektowania i realizowania działań związanych z pedagogiką opiekuńczo-wychowawczą
PEP1_U15 potrafi ocenić przydatność i zastosować typowe metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą, potrafi podjąć, posiada umiejętności radzenia sobie ze stresem i agresją, potrafi podjąć działania związane z modyfikowaniem niepożądanych zachowań uczestników działalności pedagogicznej
PEP1_U16 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności opiekuńczo-wychowawczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne w powiązaniu z działalnością praktyczną; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych
PEP1_K05 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań sytuacji problemowych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, potrafi rozpoznawać, wyrażać i akceptować uczucia, ma umiejętność aktywnego słuchania, postępuje zgodnie z zasadami etyki,
Kryteria oceniania
- 5 (bardzo dobry)
wybitne osiągnięcia z dopuszczeniem drugorzędnych błędów
- 4,5 (dobry plus)
wyniki powyżej średniego standardu z pewnymi błędami
- 4 (dobry) solidna praca z szeregiem zauważonych błędów
- 3,5 (dostateczny plus)
ogólny wynik zadowalający, lecz z istotnymi błędami
- 3 (dostateczny) wyniki spełniają minimalne kryteria
- 2 (niedostateczny) podstawowe braki w opanowaniu materiału – brak zaliczenia zajęć
Literatura
Literatura obowiązkowa i uzupełniająca:
1. Bałutowski D., Jak oglądać filmy z młodzieżą, Warszawa 2010
2. Bloomquist M.l., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, WUJ, Kraków 2011
3. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Warszawa 2011
4. Barkley Russell A., ADHD. Podjąć wyzwanie, Poznań 2009
5. Bernau S., ADHD u dorosłych, Kraków 2007
6. Bobkowicz – Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2005
7. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012
8. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007
9. Corey G., Corey M., Grupy, Warszawa 2003
10. Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Poznań 2005
11. Cotugno A.J., Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Warszawa 2010
12. Cybis N., Drop E., Rowinski t., Cieciuch J., Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych, Warszawa 2013
13. Cytowska, B. Winczura (red.) – Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Kraków 2006
14. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2008
15. Fijewski P., Jak rozwinąć skrzydła, WAB, Warszawa 2005
16. Forehand R., Long N., Jak wychowywać uparte dziecko, Warszawa 2010
17. Geldard K., Skuteczne interwencje w pracy z młodymi ludźmi grup ryzyka, Warszawa 2010
18. Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk 2005
19. Geldard K., Geldard D., Rozmowa która pomaga, Gdańsk 2005
20. Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Lublin 2000
21. Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014
22. Godwin Emmons P., McKendry Anderson L., Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, Warszawa 2007
23. Guziuk – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011
24. Hayman Su., Wychowujemy nastolatka, Warszawa 2010
25. Janowski A., Poznawanie ucznia, Warszawa 2012
26. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006
27. Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002
28. Johnsn D.W., Podaj dłoń, Warszawa 1992
29. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2004
30. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Sopot 2014
31. Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A. ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2006
32. Kołakowski A.(red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2013
33. Kranowitz C.S., Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajecia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2012
34. Krasowicz-Kupis G.(red.), Diagnoza dysleksji, Gdańsk 2009
35. Kurzeja A., Dzieci ulicy. Profilaktyka zagrożeń, Kraków 2010
36. Lawrence D., Jak nauczyć uczniów szacunku do samych siebie, Warszawa 2008
37. Lepalczyk I. Badura J., (red.), Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987
38. Lewinson J., Pomóż dziecku z dysgrafią, Warszawa 2006
39. McKenzie R. J, Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?, Sopot 2006
40. Mielcarek D.(red.) Mini-max o dysleksji czyli minimum tego, co na ten temat powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele ucznia dyslektycznego by maksymalnie mu pomóc.
41. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009
42. Pauli S., Kisch A., Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa 2004
43. Plummer Deborah M., Jak rozwinąć u dzieci poczucie własnej wartości, Warszawa 2010
44. Rockwell S., A co mi zrobisz? Od chaosu do współpracy w klasie, Warszawa 2008
45. Rogers B., Dyscyplina w szkole. Rzecz o wychowaniu, Warszawa 2011
46. Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003
47. Sanders P., Sztuka prowadzenia poradnictwa przez telefon, Kraków 2004
48. Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004
49. Siemionow J., Niedostosowanie społeczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność, Warszawa 2011
50. Skorek E.M., Terapia pedagogiczna, Kraków 2007
51. Stallard P., Czujesz tak, jak myślisz, Poznań 2006
52. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: