Wychowanie przez sztuki plastyczne – metodyka 10-1S-WSP
Analiza podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej w zakresie plastyki
Problemy plastyczne, środki wyrazu plastycznego tworzące dzieło, obrazek (linia, plama, bryła, przestrzeń)
Malarstwo: rodzaje malarstwa, techniki malarskie
Kompozycje malarskie inspirowane wyobraźnią: realne i fantastyczne
Techniki rysunkowe: narzędzia - ćwiczenia kompozycyjne i różnorodność kresek
Grafika artystyczna i użytkowa: techniki, tematyka
Kompozycja otwarta na płaszczyźnie: wycinanka, technika kalkografii - odbitka
Rzeźba: tematyka, rodzaje, materiały i narzędzia
Formy przestrzenne: lepienie z modeliny, plasteliny, folii aluminiowej, kartonu
Proste formy użytkowe: rekwizyty (pacynka) - papieroplastyka, techniki kombinowane
Sztuka ludowa - inspiracja w twórczości, zwyczaje ludowe, wycinanki, plecionki, pisanki, malowanki na szkle itp.
Architektura: rodzaje budowli, funkcjonalizm, architekt, urbanista - wycieczka formą lekcji z plastyki
analiza prac plastycznych dzieci: analiza artystyczna i formalna
Scenariusze zajęć z plastyki w żłobku, przedszkolu i szkole
Projektowanie dekoracji uroczystości w przedszkolu i szkole, eksponowanie i ekspozycja wystaw plastycznych dzieci
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu modułu student:
PEP1_W09 Zna rozwój rysunkowy dziecka
PEP1_W15 Zna techniki plastyczne, które można stosować w żłobku, przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej
Wie, jak zaznajamiać dzieci z przejawami sztuki ludowej i jak przybliżać im estetykę architektury parków, ogrodów itp.
Wie, jak prowadzić zajęcia, aby rozwijać uzdolnienia plastyczne dzieci
Umie wypowiadać się w technikach plastycznych, które można stosować w żłobku, przedszkolu i szkole
PEP1_U03 Umie interpretować dziecięce rysunki zgodnie z rozwojem rysunkowym dzieci
UPEP1_U05 Umie wspólnie z dziećmi wykonywać przedmioty użytkowe o walorach estetycznych
PEP1_U11 Umie organizować wystawy prac dziecięcych i rozmawiać o nich tak, aby zachęcić każde dziecko do twórczości
Umie rozmawiać z dziećmi o ich wytworach, zachęcając je do twórczej aktywności
PEP1_K02 Dba o estetykę otoczenia dzieci w żłobku, przedszkolu i szkole
Kryteria oceniania
Aktywna obecność na zajęciach,
Wykonanie i oddanie wszystkich prac plastycznych,
Zaliczenie pisemne – praca semestralna,
Przeprowadzenie zajęć plastycznych podczas praktyk w przedszkolu
i szkole.
Praktyki zawodowe
Przeprowadzenie zajęć plastycznych podczas praktyk w żłobku, przedszkolu i szkole.
Literatura
St. Popek – „Barwy i psychika”,
H. Hohense – Ciszewska – „ABC wiedzy o plastyce”,
Sylvie Chermet - Carroy - "Zrozum rysunki dziecka czyli jak interpretować rysunki małych dzieci"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: