Wychowanie przez technikę – metodyka 10-1S-WPT1
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie.
Blok 2. Umiejętności manualne i konstrukcyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Zabawa konstrukcyjna, majsterkowanie. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym a ich wiedza na temat świata urządzeń i procesów technologicznych (artyficjalizm techniczny).
Blok 3. Uzdolnienia techniczne: cechy uzdolnień, warunki sprzyjające ujawnianiu się i rozwijaniu uzdolnień technicznych.
Blok 4. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. Umiejętność wykorzystania dostępnych w otoczeniu materiałów.
Blok 5. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć (tworzenie scenariuszy) ich realizacja w praktyce.
Blok 6. Kącik techniczny w przedszkolu i szkole.
W cyklu 2020Z:
Wprowadzenie w zagadnienia tematyczne i problemowe zawarte w programie kształcenia przedmiotowego oraz w oparciu o literaturę przedmiotu. Rola i znaczenie wychowania technicznego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie integracji przedmiotowej. Postęp techniczno-cywilizacyjny, nowe technologie i obszary rozwoju - budowle, pojazdy, komunikacja, transport. Historia wynalazków i współczesne rozwiązania technologiczne. Maszyny i urządzenia w domu, wybrane przykłady – prezentacja z uwzględnieniem funkcji, budowy, zasilania, obsługi i zasad bezpieczeństwa. Obserwacja zjawisk w przyrodzie, przygotowanie doświadczeń i eksperymentów badawczych obejmujących obszary takie jak : grawitacja, właściwości materiałów, żywioły wody i powietrza. Kształtowanie postawy proekologicznej, rozumienia związku przyczynowo-skutkowego. Formy kontaktu z instytucjami kultury, nauki i techniki, pracownią artystyczną, pracownią rzemieślniczą; program placówki muzealnej. Zajęcia praktyczno-techniczne, przygotowanie i organizacja warsztatu pracy, kształtowanie umiejętności ekonomicznego i bezpiecznego użytkowania narzędzi i materiałów – formowanie z masy plastycznej, papieroplastyki, materiałów recyklingowych. Etapy realizacji pracy; fantazjowanie, projektowanie, konstruowanie i modelowanie przestrzenne, przygotowanie pomocy dydaktycznych. Praktyczne realizacje w wybranych i dostępnych technikach, uwzględniających możliwości rozwojowe i wykonawcze dziecka. Zasady opracowania konspektu zajęć jednostki metodycznej, cyklu tematycznego , realizacje indywidualne i zespołowe. |
W cyklu 2020Zn:
Blok 1. Świat techniki a świat człowieka. Potrzeby współczesnego świata wobec edukacji technicznej. Krytyka współczesnej metodyki edukacji technicznej. Propozycja zmian. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Z: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020Z: |
Kryteria oceniania
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.
Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.
Oprócz kontaktu bezpośredniego (na zajęciach), planowany jest także kontakt on-line za pomocą poczty elektronicznej (jajelinek@aps.edu.pl). Wśród materiałów używanych na zajęciach będą te zamieszczone na stronie www.dzieciecafizyka.pl oraz pytania zamieszczone na platformie Google Classroom.
Literatura
Literatura obowiązkowa
- Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP)
Literatura uzupełniająca
- Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.
- Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.
- Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;
- Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;
- Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP
- Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP
- Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN
- Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP
W cyklu 2020Z:
1. Brown S.E. (2005) Robimy eksperymenty.Warszawa,Wydawnictwo K.E. LIBER. |
W cyklu 2020Zn:
-- Pozycja obowiązkowa: -- Pozycje uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody prowadzenia zajęć: Zajęcia prowadzone zdalnie z wykorzystaniem ap.Teams w terminie zaplanowanym dla poszczególnych grup, kontakt bfoder@aps.edu.pl, oraz przez e-maila grupy studentów, dostępny tel./sms. Zagadnienia przedmiotowe to: Forma zaliczenia: zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych. |
W cyklu 2020Zn:
W związku z pracą zdalną przewidywana forma komunikacji ze studentami to program MS Teams. Spotkania on-line odbywają się w wyznaczonych godzinach na platformie. Materiały zajęciowe będą przekazywane drogą mailową (na podany adres e-mail grupy). Program realizacji każdego z zajęć zostanie przesłany w pierwszym tygodniu zajęć. Dzięki niemu uczestnicy zajęć, będą mogli śledzić tematykę każdych zajęć i wcześniej ustalić nurtujące pytania. Uczestnictwo na zajęciach jest obowiązkowe i stanowi część zaliczenia. Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: